De start van het nieuwe seizoen is voor het eerste team van Zuid Limburg goed begonnen. Het eerste team bestaat dit jaar voor het eerst uit een aantal spelers van Voerendaal en DJC. In de nieuwe samenstelling mochten we tegen Voorschoten laten zien wat we waard waren. De teams ontlopen elkaar qua rating niet heel erg veel, dus op voorhand beloofde het een spannende wedstrijd te worden.

Na een stevige autorit (Voorschoten ligt vlak bij Leiden) van ruim 2 uur waren we desalniettemin allemaal mooi op tijd op de wedstrijdlocatie en de vonken vlogen er al snel af. Christian en Lennert waren als eersten klaar en brachten ons op een 2-0 voorsprong. Ruud pakte in de opening een pionnetje, maar had een ontwikkelingsachterstand en daar wist zijn tegenstander wel raad mee: 2-1. Gelukkig won Daniel (die de pech had dat hij tijdens een hoosbui buiten was toen hij van zijn auto naar de wedstrijdzaal liep) vlot daarna: 3-1.

De eerste 4 borden waren dus als eerste klaar en zetten ons op een mooie voorsprong. Nou was dat op grond van het ratingverschil op de hoge borden misschien ook wel enigszins te verwachten, maar het is toch lekker als 3-1 de uitgangspositie is voor de overige borden.

Daarna ging het hard: Gino kwam remise overeen, een verkouden Fabian verloor een regelmatige partij en ikzelf wist een openingsvoordeeltje steeds verder uit te bouwen en om te zetten in winst: 4,5-1,5.

Ook bij Oscar zag het er lang goed uit. Hij stond een pion voor, leverde deze weer in en berustte tenslotte in remise: 5-2. Jozef had echter een voor hem kenmerkende stelling op het bord en voor we het wisten had hij de dame tegen een toren en 2 pionnen gewonnen. Deze technische lastige stelling wist Jozef in tijdnood fraai af te maken: 6-2.

Na de tijdnoodfase was daardoor alleen nog Stefan bezig. Hij stond de hele wedstrijd onder druk, maar juist dan is Stefan op zijn best. Hij gaf geen krimp en wist een uurtje later het verdiende halve punt bij te schrijven. Eindstand: 6,5-3,5. Een keurig resultaat en na afloop was de stemming opperbest en hebben we de dag gezellig afgesloten in Grieks restaurant Akropolis in Voorschoten (een aanrader, mocht je in de buurt zijn). Een (letterlijk en figuurlijk) lekker begin!

Voorschoten 1

Zuid Limburg 1