Ons tweede team in tweede klasse van de KNSB competitie is een echte mix van meerdere spelers van ons derde en vierde team van vorig jaar, aangevuld met drie jonge Duitse spelers en enkele spelers van DJC die in principe in het eerste team spelen maar bij ons kunnen invallen.

Zoals ons eerste en vierde team moesten ook wij ver rijden, naar Rokado in Nieuw-Beijerland ten zuiden van Rotterdam. De wedstrijd begon echter veel eerder vanwege de vraag van Rokado om twee partijen vooruit te spelen, wat we uiteindelijk accepteerden. Maar omwille van de grote afstand om even ’s avonds op en af te gaan trok een speler van Rokado zich toch terug en werd slechts 1 partij vooruit gepeeld in onze club in Klimmen: op bord 5 speelde Ruud met wit maar stond na de opening al een beetje minder prettig. Zijn koning stond wat onveilig en kon wel in veiligheid wandelen maar de tijd die dat koste leidde tot initiatief voor zwart. Toen Ruud zijn dame ongelukkig plaatste en liet insluiten was de partij over. 1-0 voor Rokado.

Ruud wilde toch wel meegaan en bood aan ook te rijden. Luc was de andere chauffeur. We waren netjes op tijd. Borna maakte op het einde van de opening een blunder die een stuk kostte en kon te weinig verwarring stichten om terug te vechten. 2-0 voor Rokado. Intussen bereikte Fatih op bord 1 met wit helemaal niets : totale vervlakking en snel remise. 2,5-0,5. Het zou heel moeilijk gaan worden. De andere partijen waren toen nog grofweg gelijk opgaande.

Paul kwam met zwart met een heel complex strategische stelling uit de opening, maar had hierin wel kansen die hij goed benutte, kwam beter te staan en won plots door stukwinst. We vechten terug: 2,5-1,5.

Laurin had geen problemen met zwart maar er was ook niet veel te bereiken. In een dubbel toreneindspel heeft hij mogelijk een kleine kans gemist om wat te proberen maar remise was een logisch resultaat. Bij Henk was het evenwicht ook nooit echt verstoord. Hoewel de stelling wellicht iets prettiger voor hem was en hij wel probeerde er wat van te maken, was het uiteindelijk toch te weinig: ook remise. Stand 3,5-2,5.

Luc stond met wit net wat prettiger door een zwak veld op d5 in de zwarte stelling waarop hij systematisch ging spelen. Stilaan werd het voordeel wat groter en dat leverde een pion op met gewonnen stelling bij het ingaan van zijn klassieke tijdnood. Hij kwam er makkelijk door maar leverde een deel van zijn voordeel in. Hij moest er nog eens echt voor gaan zitten in het eindspel met een pion voor. Echter toen zwart dameruil toeliet was het paard/loper eindspel makkelijk gewonnen. 3,5-3,5

Marcel speelde de opening goed, kwam makkelijk gelijk met zwart en begon toen zijn tegenstander stilaan te overspelen. Echter plots ging het in een complexe afwikkeling mis. Wat overbleef was een eindspel met toren en twee pionnen voor Marcel tegen loper, paard en vijf pionnen. De vrijpionnen van wit waren echter niet te stoppen en de stelling was verloren. Toch bleef Marcel goed weerstand bieden en telkens wat problemen stellen. Samen met vermoeidheid en toenemende tijdsdruk kreeg wit het niet meer voor elkaar en bood toen beiden heel weinig tijd hadden remise aan in een inmiddels veel meer onduidelijke stelling. Marcel keek nog even goed maar durfde toch ook niet alles of niets te spelen: Remise en 4-4, door het oog van de naald.

Rokado 1

Zuid Limburg 2