Afgelopen zondag (10 juni) organiseerden we voor het tweede jaar het Limburgs snelschaakkampioenschap voor teams. Net als vorig jaar werd het een compact toernooi, met fanatieke teams. Vorig jaar won een combinatieteam van Voerendaal (Marcel Frenken en Eric Jan Morren) en SG King (Mark Haast en Bram van den Berg). Dit jaar hadden we met Voerendaal 1 weer een sterke troef. Op papier was Blerick 1 echter veruit favoriet, met een gemiddelde rating van 2228.

Als Voerendaal waren we goed vertegenwoordigd. Naast twee seniorenteams waren we er ook met twee jeugdteams. De oudere jeugd (Willem Gommer, Filip Maessen, Bob Vonken en Ties Dumont) speelden als "De Tegenpartij met Wit" en de iets jongere jeugd (Justin van Wijk, Jelmar Klinkenberg, Pieter Staal en Jop Klinkenberg) speelden samen met Henk Gommer als "Limburgs Hoop". Limburgs Hoop had het erg zwaar en heeft veel ervaring opgedaan. De Tegenpartij met Wit pakte links en rechts wat punten af van ervaren volwassen snelschakers. De teams van de volwassenen waren dit jaar een stuk sterker dan vorig jaar, waardoor ze daarvoor wel hard moesten werken.

Al vroeg in het toernooi liet Blerick 1 zien, dat ze inderdaad een sterk snelschaakteam hadden meegenomen. Op de helft van het toernooi hadden ze al vijf matchpunten meer dan de nummer twee. In de tweede helft bouwden ze dat verschil uit tot een indrukwekkende acht matchpunten... Blerick 2 pakte de tweede plaats in de A-groep, door een sterke tweede toernooihelft.

De Voerendaalse seniorenteams presteerden verschillend. Het eerste en tweede team zaten de hele redelijk bij elkaar in de buurt op de stand. Voor het eerste team was dat matig, voor het tweede team was dat juist hartstikke goed! Het eerste had namelijk 300 elopunten per bord meer. Het tweede won daardoor de B-categorie met een grote voorsprong op Schaesberg, dat daarin de tweede prijs won.

Al met al een geslaagde dag, waar we gezelligheid, goed weer en een potje schaak mooi konden combineren!

Zie hier (foto's Jos Dumont) voor een foto-impressie van de dag.

Eindstand

Pos Naam                   Rtg Cat Match Bord