5 Jeugdspelers van SVVoerendaal waren afgelopen zondag naar Venlo gereisd om deel te nemen aan het inmiddels 26e Theo van Spijk Jeugd schaak toernooi.

Nadat de vorige editie in 2015 60 deelnemers trok viel het aantal deelnemers  de organisatie wat tegen. De oorzaak werd gezocht in het feit dat het pas een week na de carnaval was. Maar persoonlijk zie ik dat de animo om deel te nemen aan de grand-prix toernooien de laatse 2 jaar behoorlijk terug loopt. Als je het vergelijkt met de 18 deelnemers van het jeugdtoernooi in Velden van afgelopen 5 november mochten ze met 35 deelnemers best tevreden zijn. Zelfs het Limburgs Kampioenschap trok maar 31 deelnemers dit jaar! Een positieve uitzondering was natuurlijk ons eigen SAMSAM toernooi van afgelopen februari. Maar nu even terug naar Venlo....

van spijk 2017

De 35 spelers die meededen hadden er veel zin in. In een prettige sfeer werd er serieus geschaakt, maar ook veel gelachen. Voor de schakers van SVVoerendaal was er wisselend succes. Justin van Wijk behaalde in de D groep de 2e plaats met 6,5 uit 9. Nadia, Benjamin en Ties speelden alle 3 in de C groep. Benjamin had een prima start, maar na 5 overwinningen op rij leek het even alsof hij nog niet helemaal hersteld was van een griepje de week er voor. Er volgden 4 verlies partijen achter elkaar! Waarvan 2 maal van Ties. de laatste partij zorgde echter voor wat eer herstel. Hierdoor eindigde Benjamin op de 2e plaats met 6 uit 10. Dat was maar liefst 4 punten minder dan Ties. Die met 10 uit 10 de hele dag ongeslagen bleef! Waar Nadia tijdens de Limburgse kampioenschappen behoorlijk goed speelde en zelfs nog verraste door van Ties te winnen, moest ze nu tussen het sterke spelersveld genoegen nemen met een half punt. Het was weer heel leerzaam zeggen we dan. Tenslotte was er nog Willem die gemotiveerd, door zijn goede prestaties tijdens het snelschaken voor senioren bij DJZ Noorbeek vol goede moed begon. Zijn zegetocht stagneerde echter al na 1,5 punten. Door de behoorlijke tegenstand in de gecombineerde A/B groep bleef het daar helaas bij.

Met 3 bekers konden we terugkijken op een geslaagde dag. Even dacht ik nog dat we kans maakten op de verenigingsbeker. Maar tegen de 12! deelnemers van de Tegelse schaakvereniging was natuurlijk niet op te schaken. Zoals op de foto's duidelijk te zien is heeft iedereen, prijs of niet, zich prima vermaakt. Uitslagen en nog meer foto's staan op de site van de Venlose schaakvereniging.