Op zaterdag 2 november jl. speelden we de eerste thuiswedstrijd van het KNSB-seizoen 2019-2020 tegen HMC 2 uit Den Bosch. Beide teams hadden in de eerste ronde verloren, en beseften dat dit al een “vierpunten”-wedstrijd zou worden. Win je deze wedstrijd, dan is er nog weinig aan de hand. Verlies je ook de tweede wedstrijd dan kan het wel eens een moeilijk seizoen worden.

Na het invullen van het wedstrijdformulier bleek HMC op de eerste 3 borden 2100+ spelers te hebben opgesteld, terwijl Zuid Limburg 3 op de twee laatste borden meer ELO aan het bord bracht. Echter, ELO is zeker niet alles, achter het bord moet het maar weer eens bewezen worden.

Ger (bord 7) was met zwart als eerste klaar. In het vroege middenspel onderschatte zijn tegenstander een venijnige opstaat van de zwarte f-pion en die leidde vervolgens al heel snel tot stukverlies. Nadat Ger vervolgens zijn dame en toren naar de open f-lijn gedirigeerd had, gaf wit zich gewonnen (1-0).

Niet veel later zag ik dat Jan (bord 8) ook al klaar was. Jan had in het middenspel een kwaliteit gewonnen had, maar vertelde dat de verwikkelingen niet helemaal volgens plan verlopen waren en dat hij in een latere fase de kwaliteit weer terug moest geven. Er resteerde een toreneindspel, waarbij de positie van Jan volgens mij iets prettiger te spelen was, maar beide opponenten waren remise overeengekomen (1½-½).

De meeste activiteit in de stelling van Bob (bord 1) speelde zich af achter de beide linies, waar druk gemanoeuvreerd werd. Bob deed dit zelfs iets handiger en begon de witte pion op e4 onder schot te nemen. Dit leidde tot een grootscheepse afruil. Waarschijnlijk onder tijdsdruk miste Bob op de 32e zet een subtiele voortzetting met de dame, die hem waarschijnlijk zeer reële winstkansen had geboden. Nu werden de dames geruild en resteerde ook hier een gelijkstaand toreneindspel (2-1).

Tom (bord 3) werd geconfronteerd met een ogenschijnlijke zeer rustige openingsopzet van wit, waarbij Tom iets te veel automatische zetten bleef spelen. Wit toonde daarop aan dat zijn opzet zeker niet zonder venijn was, en begon even later de twee zwakke velden in het zwarte kamp onder druk te zetten. Zwart wist geen tegenspel van betekenis te creëren en wit kon zijn stelling, rustig verder uitbouwen en behaalde een  strategische overwinning (2-2).

Leon (bord 4) wist zijn tegenstander vanaf de openingsfase te bestoken met diverse goede zetten die resulteerde in de opmars van zijn h-pion. De HMC-speler bleef zich taai verdedigen onder deze aanhoudende druk, maar Leon had een duidelijk tijdsvoordeel op de klok. Toen Leon 25. Dh6 speelde, werd de druk voor de HMC-speler, mede met het oog op nog enkele minuten op zijn klok, waarschijnlijk te groot en gaf hij op. Objectief gezien had hij met 25…Kf7 zeker nog tegenstand kunnen bieden (3-2).

De pionnen op het bord bij Jack (bord 5) waren al vroeg in de partij vrijwel volledig in elkaar geschoven, en zijn opponent probeerde nog enige tijd om via de g en h lijn om met de koning de zwarte stelling binnen te dringen. Jack kon deze dreigingen relatief eenvoudig pareren, en nadat de HMC-speler uiteindelijk nog paardruil aanbood, waarmee de stelling helemaal op slot zou komen, werd de vrede getekend (3½-2½).

Invaller Marcel (bord 2) speelde een sterke partij en leek een iets prettigere stelling te hebben. Marcel probeerde de druk tegen de zwarte koningsstelling te verhogen, maar zijn sterke tegenstander verdedigde zich zeer adequaat en zette zijn stukken op de juiste velden. Toen het Marcel niet lukte om zijn stelling verder te verbeteren, kon zwart de a-lijn openen en begon zwart kansen op de damevleugel te creëren. Door deze omslag in de partij en onder druk van de weinige bedenktijd lukte het Marcel niet het tij te keren, en moest zich gewonnen geven (3½-3½).

Dit betekende dat alle druk op de schouders van Guus (bord 3) terecht kwam. In het middenspel had hij een vergiftigde pion genomen, en moest met een stuk minder (tegen 2 pionnen) proberen zijn stelling “te keepen”. Lange tijd lukte het zijn opponent niet om vorderingen te maken, maar wellicht dat na de 40e zet, Guus iets te actief voortzette. Hierna moest hij uit alle macht proberen zijn stelling bij elkaar te houden. Na een hergroepering van de zwarte dame en toren, wist de HMC-speler eindelijk zijn materiaalvoordeel in winst om te zetten en haalde HMC 2 de matchoverwinning binnen.

De volgende ronde (23 november) is Veldhoven 1 (eerste ronde gewonnen, tweede ronde verloren tegen WLC) onze tegenstander. Wellicht dat we dan, met iets meer fortuin aan onze zijde, wel de eerste matchpunten kunnen bemachtigen.

ZL3 HMC2 2019