Op zaterdag 9 februari stond de 6e ronde van de KNSB-competitie op het programma. Maar liefst 3 van de Zuid-Limburgse teams (ZL 1, ZL 2 en ZL 3) moesten aantreden in Tilburg tegen diverse teams van De Stukkenjagers. ZL 3 speelde tegen het vierde team, dat het zwaar heeft in klasse 3H (nog 0 matchpunten). Eén van de sterkhouders van het team is de pas 8-jarige(!) Tommy Grooten met 3 remises, 1 overwinning (tegen Guus van den Akker!) en 1 nederlaag tot nu toe. Tommy heeft 2 aardig schakende ouders (IM Herman Grooten en FM Petra Schuurman, de laatste maakt ook deel uit van het team), dus het schaken is hem met de paplepel ingegoten. Tommy heeft van 3 t.m 16 november 2018 Nederland vertegenwoordigd op het het WK Kadetten in het Spaanse Santiago de Compostella en heeft het daar niet onverdienstelijk gedaan (zie weblog). Verder heeft het team een mix van jeugdig talent en ervaring.

Wij misten twee van onze steunpilaren, namelijk Camiel (verhinderd) en Luc (op het laatste moment doorgeschoven naar ZL 1 door een ziektegeval). Op papier zou een overwinning echter moeten kunnen en de wedstrijd werd uiteindelijk ook niet echt spannend.

René (bord 1 met wit), die voor Luc in het team kwam, kreeg uiteindelijk een toreneindspel op het bord. Ik heb niet veel van de partij gezien, maar ik heb van teamgenoten begrepen dat de nederlaag niet had gehoeven.

Tom (onze Tommy :), bord 2 met zwart) kreeg te maken met een rumtenadeel en een paard op h5, dat weinig velden tot zijn beschikking had. Tom loste zijn problemen op een tactische manier op en behaalde een verdienstelijk remise.

Henk (bord 3 met wit) speelde tegen Petra, de moeder van Tommy. Het werd een echte manoevreerpartij, waarin het evenwicht niet werd verbroken, remise dus.

Marcel (bord 4 met zwart) speelde een echte Marcel-partij: koning in het midden, pionnen op zowel de dame- als op de koningsvleugel naar voren om uiteindelijk door het midden toe te slaan.

Ruud (bord 5 met wit) speelde een scherpe partij, die beide spelers veel tijd kostte. Na een onnauwkeurigheid van zwart kon Ruud met zijn loper op f7 slaan en de zwarte koning het open veld inlokken. De monarch overleefde de aanval niet.

Bart (bord 6 met zwart) vocht met zijn tegenstander een gevecht op de damevleugel uit. Na een dertigtal zetten verplaatste de witspeler zijn aandacht naar de zwarte koningsvleugel en het zag er even dreigend uit. Wit overzag echter een tactische grap en kwam uiteindelijk beslissend materiaal achter.

Ed (bord 8 met zwart) kreeg een "Marco-Starmans-opening" tegen zich (voor degene die deze naam niet veel zegt: Marco speelde in de jaren 90 en een deel van de jaren 2000 in Voerendaal 1 en had veel succes met deze variant) en kwam verloren te staan. De witspeler wist echter niet door te drukken en er bleef een eindspel met voor beiden een toren, ongelijke lopers en een pion meer voor wit over. Dit eindspel was iets beter voor wit, maar in de praktijk lastig te winnen. Wit berustte uiteindelijk in remise.

En Tommy??
Bob (bord 7 met wit) speelde tegen Tommy en wist alle tactiek uit de partij te halen, wat tegen een talentvolle jeugdspeler een goed recept is. Tommy bleef uiteindelijk met bijna alleen maar passieve stukken zitten en kon daarna alleen maar wachten op de genadeslag.

Ondanks het verloop en het resultaat van zijn partij gaan we van Tommy nog veel horen (van zijn tegenstander steeds minder ;))! Niet vergeten dat hij pas 8 jaar oud is en al zo goed kan schaken...

De individuele resultaten:

De Stukkenjagers 4   1907   -   Zuid Limburg 3   2012   2½ - 5½