In de voorlaatste ronde van de competitie moest Zuid Limburg 1 aantreden tegen Groningen. De planning was om dit gezamenlijk te spelen maar vanwege Corona kon dit helaas niet doorgaan. Gelukkig was Groningen wel bereid om de wedstrijd halverwege te spelen in Apeldoorn. Bij deze wil ik dan ook Amevo Apeldoorn bedanken voor het lenen van de spullen en het ter beschikking stellen van het schaaklokaal.

Het begon allemaal vredig. Ivo maakte een snelle remise omdat hij geen openingsvoordeel kon vinden. De stelling werd al gauw saai en niemand kan iets beginnen. (0,5-0,5)

Hierna kwamen we op voorsprong doordat Christian zijn partij won. Christian wist langzaam zijn stelling te verbeteren en winnend voordeel te behalen. Hierdoor is Christian nog 1 overwinning verwijdert van zijn 2de GM norm. Laten we hopen dat hem dit lukt. (1,5-0,5)

De stelling werd hierna gelijkgetrokken toen Lennert verloor. Lennert had een dame geofferd met zeer gevaarlijke compensatie. Maar opmerkelijk genoeg maakte net Lennert een blunder waardoor hij de partij verloor. Het was echter zeer knap hoe de tegenstander wist te verdedigen in de lastige stelling. (1,5-1,5)

We kwamen hierna achter te staan toen Ruud van Sipke Ersnt verloor. Ruud had het fraaie idee van Ph5 en Lh6 gemist waarna de stelling eigenlijk niet meer te redden viel. En een gewonnen stelling kun je natuurlijk wel aan Sipke over laten. (2,5-1,5)

Hierna verloor ik ik mijn partij. Mijn tegenstander speelde de betere zetten en wist het voordeel te pakken maar net op het moment dat de stelling gelijk was maakte is een stomme blunder waardoor ik verloor. Al moet ik wel zeggen dat in mijn ogen zijn overwinning volkomen verdient was. (3,5-1,5)

Een andere tegenvaller was dan Daniƫl zijn partij niet kon winnen. Danie"l stond gewonnen maar hij kon zijn aanval niet verzilveren toen het tijd was om het punt te incasseren. Hij had gemist dan Machteld zijn toren kon insluiten waardoor hij remise moest maken. (4-2)

Met vier partijen te gaan moesten we op een wonder hopen om 5-5- te maken. Luca stond de hele partij minder maar de stelling was nog wel lastig om een beetje hoopt te hebben. Tijd hij remise maakte werd het duidelijk dat we zeker gingen verliezen. (4,5-2,5)

Na de remise van Luca stonden alle drie de partijen verloren. Alex verloor zijn eerste partij van het seizoen. In de opening ging het al mis. In plaats van materiaal te slaan met aanval voor wit gaf hij een stuk. Dit stuk zag hij echter niet meer terug en hij verloor de partij. (5,5-2,5)

Vlak hierna verloor Fatih. De hele partij ging gelijk en we hadden een punt nodig. Fatih probeerde te forceren maar het pakte zeer slecht uit. In plaats van winnen verloor Fatih de partij waardoor ons drama compleet was. (6,5-2,5)

Oscar zijn tegenstander speelde een zeer goede partij (een voor de boekjes) Hij kreeg langzaam maar zeker meer voordeel en na een blunder van Oscar was het duidelijk dat hij het punt niet meer zou laten glippen. (7,5-2,5)

Na de onverwachte dikke nederlaag moeten we in de laatste ronde ervoor zorgen dat we erin blijven. Het voordeel is dat we de laatste ronde tegen de nummer laatst spelen maar na deze dikke nederlaag tegen de nummer voorlaatst op de ranglijst mogen we zeker niet te licht denken over deze wedstrijd.