Tot nu toe kent Voerendaal 3 een goed seizoen in de 3e klasse van de KNSB competitie. Met ons ELO-gemiddelde in deze klasse horen we tot de zwakkere broeders, maar na  een nederlaag tegen kampioenskandidaat Paul Keres en twee overwinningen heeft Voerendaal 3 al 4 matchpunten behaald. Zaterdag 24 november stond de uitwedstrijd tegen HMC 3 (na 3 ronden 3 matchpunten) op het programma, en ook hier kenden we een voorspoedig begin.

Het partijverloop bij Tom (bord 2) ging lang gelijk op, en op de 27e zet bood zijn opponent remise aan. Dit werd na overleg met de teamleider geaccepteerd. Daarna boekte Eric Jan (bord 1) een dik verdiende remise; na met wit een tijdje minder gestaan te hebben, werden keurig alle zwarte dreigingen geneutraliseerd. Na afloop realiseerde de tegenstander van Eric Jan zich pas hoe groot het rating verschil was (2204 tegen 1790 voor EJ)! John, invaller voor Ingrid, had het met zwart lange tijd niet gemakkelijk, maar kon na lang en stug verdedigen ook al een zwaarbevochte remise laten noteren (bord 8).

Guus (bord 3) kon afwikkelen naar een eindspel, waarbij wit (Guus) een paard en 2 pionnen (f + h) had, terwijl zijn tegenstander een paard en 3 pionnen (f, g + h). Met engelengeduld werd door de HMC-speler gemanoeuvreerd, en werd stelselmatig de zwakke f-pion van Guus onder vuur genomen. Uiteindelijk kon Guus de verdediging van de f-pion niet langer volhouden, en nadat de f-pion veroverd werd, was de zege voor HMC een feit. Yannick (bord 6) speelde een zware manoeuvreerpartij, waarbij hij in hevige tijdnoodfase de taaiste verdediging niet kon vinden. Nadat een tweede pion door de HMC-speler veroverd werd, was het toreneindspel uiteindelijk niet te houden (3,5 – 1, 5 voor HMC).

Bart (bord 4) speelde weer een onnavolgbare partij. De stelling van Bart kan af en toe kraken, maar zal zelden breken. Ook in deze partij raakte zijn tegenstander langzaam gefrustreerd dat de partij maar niet beslist kon worden. Hij speelde vervolgens zelf enkele mindere zetten en Bart was er als de kippen bij om het partijbeeld compleet te draaien. Na stukwinst was de Voerendaalse zege binnen (3,5 – 2,5). Roger (bord 7) speelde de opening heel sterk en veroverde al snel een pion. Helaas liet hij zijn tegenstander helemaal terugkomen in de partij, en kon hij het middenspel met toren en ongelijke lopers niet meer keepen, en waren bij HMC de wedstrijdpunten binnen. Jan (bord 5) bleef met kleine zetjes de HMC speler steeds onder minimale maar vervelende druk houden. Voor de buitenstaanders leek het middenspel gelijkwaardig te zijn, maar Jan speelde door. Hij kreeg het gelijk aan zijn zijde, door na lang zwoegen het punt voor Voerendaal binnen te halen (4,5 – 3,5).

Al met al dus een kleine nederlaag, maar waarin Voerendaal 3 ferme tegenstand heeft geboden. Voor 15 december staat alweer een belangrijke wedstrijd op het programma: uit naar D4.

HMC Calder 3 - Voerendaal 3 4½-3½
1. Raymond de Rooij - Eric Jan Morren ½-½