Met nog een ronde te gaan heeft Voerendaal 3 het kampioenschap in de klasse 2A van de LiSB-competitie behaald. In de 6e ronde moest er voor de tweede keer op rij tegen Tegelen 2 gespeeld worden. De vorige wedstrijd werd een klinkende 5 – 1 overwinning. En dan is het optimisme natuurlijk groot als er aan de wedstrijd begonnen wordt. Toch paste een waarschuwing, Tegelen 2 was de vorige keer niet op haar sterkst en wij misten onze eerste bord speler (Bert Smeets) en onze ‘vrouw in vorm’ (Johanna Sturm met 4 uit 4). Frans Lipperts en Frans Heman waren hun vervangers en beide speelden een puike partij.

Het eerste resultaat kwam op naam van Ber Maas in een partij waar beide spelers in de opening enkele bressen in de verdediging van de ander wisten te slaan. Diverse dubbelpionnen waren het resultaat, maar geen daarvan bleek doorslaggevend. Na nog wat heen en weer kreeg Ber een remiseaanbod dat hij, na overleg, heeft geaccepteerd. De tweede remise volgde snel, die van Frans Heman. Ik had het gevoel dat hij wat beter stond en de baas over de open d-lijn kon worden. Dat bleek toch niet het geval, een vervelende loper op B3 verhinderde dat. Ook hier berustten beide spelers vrij snel in remise, waarna zij nog menig partijtje voor de lol hebben gespeeld.

Ilmar had een 1900-speler als tegenstander, maar liet sterk spel zien. Heel lang ging het gelijk op en als hij zijn toren op de 7e rij had gelaten was het nog erg moeilijk geworden voor zijn tegenstander. Maar na de terugtocht naar de tweede rij kreeg zijn tegenstander de gelegenheid met koning en pionnen op te rukken naar de koningsvleugel. En dat kostte veel materiaal en uiteindelijk de partij.

Frans Lipperts speelde met zwart weer eens een agressieve opening met veel risico’s, dreigingen en een koning die pas heel laat veilig kon rokeren. Maar hij kwam er prima uit en uiteindelijk ontstond een situatie waarin Frans twee verbonden pionnen op de damevleugel had en zijn tegenstander één, en op de koningsvleugel was het één pion van Frans tegen een dubbelpion van wit. De koningsposities zijn dan cruciaal, wie komt het eerst bij de pionnen van de ander. Dat was Frans, hij promoveerde, maar toen was de a-pion van wit al op de 6 rij aangeland, met de koning ernaast en de koning van Frans was heel ver weg. Dat lijkt remise, maar de tegenstander van Frans deed het niet secuur genoeg en Frans won. Stand 2 - 2.

Richard en ik waren nog aan het spelen en ik stond goed. Een pion voor en twee dreigingen op nog een pion erbij. Mijn tegenstander offerde een loper op f2 voor een aanval die best dreigend was vanwege mijn toren die gepend stond op f2. Met e3 viel ik zijn dame aan, die pion sloeg hij met zijn paard, en dat was niet goed want daarmee werd de penning opgeheven. Dxe6†, Kh7; Le4† en de dame gaat naar g6 en er volgde uiteindelijk een aftrekschaak met damewinst. Toen had Richard de opdracht remise te maken en dat was geen probleem want zijn partij was een echte potremise.

Twee keer winst op Tegelen 2 waren genoeg voor het kampioenschap. De laatste ronde kunnen we dus relaxed schaken en de prijzen ophalen.

Tegelen 2

Voerendaal 3