Vandaag spelen we de belangrijke wedstrijd tegen Maastricht 1. Samen met Blerick 2 zijn zij de concurrenten voor de titel. We kunnen dit keer niet in onze sterkste opstelling spelen en daarom verwacht ik een zware wedstrijd. Maastricht kan soms wat geheime wapens inzetten. Het is afwachten wie er bij hen meespelen. Als Maastricht niet wint, dan zit het seizoen er voor hen eigenlijk al op. Wij kunnen een eventuele nederlaag nog compenseren in de laatste ronde tegen Blerick. Maar hoe ging het dan?

Maarten-Jan Oosterman is de vervangende teamleider bij Maastricht. Dat betekent al dat ze Jasper Zilverberg, een van hun betere spelers, missen. Maarten-Jan vertelt dat ook Hans Hoornstra niet mee kan doen. Met zijn 2100+ is hij veruit hun beste speler, dus zijn afwezigheid is voor hen een flinke aderlating. Doordat ze niet compleet zijn, zitten we in ieder geval qua rating bij elkaar in de buurt. Wij hebben gemiddeld zo'n 30 punten meer.

Al na een uur zijn we duidelijk in het nadeel. Eerst speelt Jan Fober (bord 6 met wit tegen Ashraf Ibrahim) onnauwkeurig in de opening, waardoor Ashraf een mooi voordeel krijgt. Niet veel later maakt John Heuts (bord 8 met wit tegen Daan Brorens) een fout, die hem een vol stuk kost. Ashraf speelt het niet optimaal, waardoor Jan langzamerhand een zelfs iets betere stelling krijgt. John probeert het een tijdje, maar moet al snel opgeven.

Ger Schaffhausen (bord 3 met zwart tegen Maarten-Jan Oosterman) compenseert de nederlaag van John. Hij komt in een variant van het Siciliaans, die hij de afgelopen week heeft bekeken. Hij drukt Maarten-Jan langzaam van het bord en wint overtuigend. Daarna valt een serie remises. Tom Vrouenraets (op bord 7 met zwart tegen Reinier Overtoom) komt via de Draak in een toreneindspel, waarin ze vrij snel remise overeenkomen. Jan Fober heeft volgens mij zelfs een plusje, als hij in het eindspel remise geeft tegen Ashraf. Zelf sta ik (bord 4 met wit tegen Joop Hummel) minder, maar er zitten allerlei combinaties in. Combinatoir lukt het om naar een remise-eindspel af te wikkelen. Ook Ingrid Voigt (bord 5 met zwart tegen Philippe Ramaekers) speelt remise. Het zag er een hele tijd gevaarlijk uit voor beide partijen. Aan het einde weet Philippe verlies te voorkomen door via een torenoffer eeuwig schaak af te dwingen. De tussenstand komt hiermee op 3-3.

Alleen Luc Zimmermann (zoals wel vaker) en Marcel Winkels zijn nog bezig. Luc speelt op bord 1 met zwart tegen de altijd gevaarlijke Jacob Perrenet. Hij krijgt een kalme opening, wat hij prettig vindt tegen Jacob. Daarna komt echter h4 van Jacob en wordt het toch weer combineren. Luc heeft al snel een duidelijk positioneel overwicht en komt nooit in gevaar. Hij wint een pionnetje en daarna valt de stelling van Jacob langzaam in elkaar. Dus 4-3 voor ons!

Hiermee is Maastricht eigenlijk al uitgeschakeld voor de titel. Die laatste partij kun je bijna als een bonus zien, want nu is al duidelijk dat alleen Blerick 2 en wij kansen hebben op de titel. De stelling bij Marcel Winkels (bord 2 met wit tegen Maarten van Laatum) is complex, maar de hele tijd beter voor Marcel. Snel na het einde van Luc's partij krijgt Maarten een vervelende keus: dameverlies of mat. Eindstand 5-3 voor ons!

Ook de uitslag van Blerick 2 is ondertussen bekend. Ze hebben verloren van Venlo 2. Daardoor liggen we nu drie matchpunten voor op de nummer 2 (Blerick 2). Mag ik dat een straatlengte voor noemen? We staan er in ieder geval uitstekend voor! De volgende ronde spelen we uit tegen DJZ 2. Als we die zouden winnen, dan zouden we al kampioen zijn.

Voerendaal 3

Maastricht 1