Met drie matchpunten na zeven rondes stonden we met Voerendaal 3 op plek 9. Om in de derde klasse KNSB te blijven, is dat een plekje te laag. We moesten dus afgelopen zaterdag proberen om een plaats te klimmen. Dat moest dan gebeuren door een overwinning tegen De Drie Torens (uit Tilburg). Sander had zijn best gedaan om een sterk team samen te stellen en wij deden allemaal ons best om een goede partij te spelen!

Al voor we waren begonnen, hadden we een opsteker. De beste speler van De Drie Torens was er namelijk niet bij. Dennis Brokken had een score van 6 uit 6 op het hoogste bord. Aan zijn rating van 2306 zie je ook meteen, dat hij wel erg sterk is voor een team in de derde klasse. De invaller voor Brokken was Huub Leemans. Met 1983 geen slechte speler, maar natuurlijk van een heel ander kaliber. Qua rating ontliepen de teams elkaar hierdoor niet veel.

Een speler van De Drie Torens, Maarten Werkhoven, had maar 1661 en daarmee was hij de uitzondering. Hans Dam liet overtuigend zien, dat hij een betere schaker was. Hij won en was daarmee volgens mij ook als allereerste klaar. Een paar partijen later stond het 2.5 - 1.5 voor ons. Jan had wat gemist en ging daardoor mat. Dat was een tegenvaller, want hij had een hele goede stelling. Ingrid liet haar voordeel verzanden, waardoor ze genoegen moest nemen met remise. Door wat mazzel kon ik gelukkig wel winnen tegen Marc Viering. Hij stond de hele partij duidelijk beter, maar hij zag niet hoe hij kon winnen. Dat zag ik op een moment in de partij trouwens wel! Op een gegeven moment dacht Viering een pion te winnen met een trucje. Die truc klopte echter niet, waardoor ik via een kleine tussenzet een stuk won.

Op de andere borden zag het er ook niet slecht uit. Ger had een interessante stelling en de stelling van Sander zag er echt goed uit. Paul stond een pion achter in een toreneindspel, maar dat kon hij vast wel remise houden. Van de stelling van Guus heb ik weinig gezien, daar kan ik niks over zeggen.

Een tijdje later hield Paul inderdaad makkelijk remise. Ger blunderde (Jan was dus niet de enige die dag), waardoor zijn koning midden op het bord mat werd gezet. Guus had ondertussen een pion meer in een eindspel met lopers van gelijke kleur. Sander had Paard + g-pion en h-pion tegen a-pion + f-pion + g-pion. Een stuk meer dus, maar de a-pion is wel heel erg ver weg. Zou dat te winnen zijn? Het staat nu 3-3, dus een overwinning van Sander of Guus levert ons een extra matchpunt op. Helaas lukte het beide mannen niet om het te winnen. Ik vermoed ook dat beide stellingen remise waren. Het bleef dus 4-4.

Door het gelijkspel zijn we nog niet gedegradeerd. Het verschil met de nummer acht, Stukkenjagers 3, is 2 matchpunten en 2.5 bordpunt. Als wij de laatste ronde ruim winnen tegen Veldhoven (die al zijn gedegradeerd) en Stukkenjagers verliest ruim, dan blijven we er in. Een penibele situatie, maar we hebben nog een kansje! De laatste ronde is op 6 mei, we gaan ervoor!

T De Drie Torens 1932 Voerendaal 3 1997 4 4
1. Huub Leemans 1983 Guus van den Akker 1961 ½ ½