In de zesde ronde van de KNSB-competitie speelt Voerendaal 3 de verre uitwedstrijd tegen De Giessen en Linge. Helaas is het, door diverse redenen, niet mogelijk om 8 spelers op de been te brengen, en daarom rijden we met zeven spelers richting Schiedam. Daar aangekomen blijkt dat De Giessen en Linge juist voor deze ronde maar liefst 4 spelers met ELO 2100+ heeft opgetrommeld, en is dit hun sterkste teambezetting van het seizoen. Ondanks dat Voerendaal 3 de wedstrijd met 5-3 verliest, kunnen we stellen dat we behoorlijk tegenstand hebben geboden en dat op alle borden lang gevochten is.

Zoals gezegd, starten we de wedstrijd helaas met een 1-0 achterstand. Pas na half vijf valt de eerste beslissing. Jan Fober (bord 3) treft een tegenstander die snel op de damevleugel vorderingen maakt. Jan zoekt naarstig naar tegenspel op de koningsvleugel, en over en weer moet er voor dreigingen uitgekeken worden. Naar Jans oordeel moet zijn zet Pf5 vervangen worden door Ph5 hetgeen volgens hem beduidend sterker is. Nu weet de zwartspeler precies op een tempo zijn voordeel tot gelding te brengen (0-2).

Op bord 2 moet Tom, via een zetverwisseling, een Engelse opstelling bestrijden, waarin zijn tegenstander de subtiliteiten van de zet Pge2 t.o.v. Pf3 beter weet in te schatten. Alhoewel het erop lijkt dat Tom met zijn actieve lopers het nog lastig voor zijn opponent weet te maken, maakte een te haastig gespeelde 24e zet (speculerend op de tijdnood van wit) meteen een einde aan de partij (0-3).

John (bord 6) heeft in het middenspel een pion verloren, maar heeft een veel actievere opstelling van zijn stukken dan zijn tegenstander. Hoe het verder gegaan is, heb ik niet meer meegekregen, maar in de eindstelling is er een toreneindspel op het bord met ieder nog 3 pionnen en heeft John remise geboekt. Een prima prestatie van John (½-3½).

Ingrid op bord 5 speelt een zware positionele partij tegen een veel sterkere tegenstander en weet langzaam een klein plusje op te bouwen. Of het voordeel voldoende is geweest is niet duidelijk geworden, want zoals Ingrid het na de partij aangeeft, speelt zij een winnende voortzetting, die niet winnend blijkt te zijn. Beide partijen komen daarna remise overeen (1-4).

Met nog drie partijen te gaan, lijkt Voerendaal voor een haast onmogelijke opgave te staan. Paul staat beter op bord 1, Hans heeft inmiddels een gewonnen eindspel bereikt, maar Ger zijn stelling biedt geen mogelijkheden. Ger (met zwart) heeft in een zware partij, waarin beide spelers elkaar steeds proberen af te troeven met sterke zetten, een eindspel bereikt waarin hij op de koningsvleugel een pluspion heeft, maar zijn paarden zijn gebonden aan het stoppen van de witte vrijpion op a6. Na een zetherhaling zit er niets anders op dan de remise te accepteren (1½-4½).

Hans heeft na een klassieke partij een gewonnen eindspel weten te bereiken waarin Hans een paard tegen loper heeft. Een vrijpion van Hans kan net door de zwarte Koning in toom worden gehouden, maar hierdoor heeft Hans tijd gekregen om de andere zwarte pionnen onder vuur te nemen. De ene na de andere zwarte pion sneuvelt, waarna zijn tegenstander de pijp aan Maarten geeft (2½-4½).

Paul speelt wederom een partij die voor mij te hoog gegrepen is. Zijn tegenstander wint de kwaliteit op zet 21, maar door de oprukkende witte pionnen van Paul staat hij beter! Het is moeilijk aan te geven of Paul echt duidelijk betere voortzettingen heeft gemist, want zwart weet alle dreigingen te pareren. Op zet 49 speelt Paul Lxh4 die pas in latere analyse een blunder blijkt te zijn. Na het voor de hand liggende 49…e2 biedt de zwartspeler echter remise aan?! Paul neemt de remise aan, waarmee de eindstand op 3-5 uitkomt. Pas later dringt het tot ons door dat de slotstelling (technisch gezien) verloren voor Paul is.
Met deze uitslag blijven we dus rode lantaarndrager in de derde klasse H van de KNSB. Op 11 maart as. (7e ronde) wacht alweer een andere sterke tegenstander, HSC uit Helmond, die in deze zesde ronde een 4-4 gelijkspel tegen koploper Eindhoven boekt.
T De Giessen en Linge 2056 Voerendaal 3 1954 5 3
1. Jesper Nederlof 2128 Paul Stuemer 2139 ½ ½