Auteur: Marcel Didden

Met gemengde gevoelens gingen we naar Helden voor onze wedstrijd tegen Reuver. Op papier zou het een gemakkelijke wedstrijd worden, maar we waren slecht voorbereid. Enkele hadden last van het Calimero-syndroom: zijn we wel goed genoeg om weer buiten Limburg te schaken? Ook onze teamcaptain Sander was er niet om moed in te praten. Met name John had het moeilijk. Uit pure wanhoop had hij zijn auto aan de kant gezet en ging hij veerpontjes kijken. Gelukkig konden we hem toch overhalen om mee te spelen en om 13.20 uur arriveerde hij eindelijk.

Dan de wedstrijd: invaller Ingmar op bord 3 leverde een prestatie van formaat door een halfje binnen te halen. De oud-Brunssummers Marcel en Ger bleken de spanning niet aan te kunnen en verloren allebei. Boze tongen beweren, dat juist zij niet graag op zaterdag gaan spelen, het onderzoek is nog lopende. Jan trok de stand enigszins recht met een mooie winstpartij. Toch zag het er naar uit, dat we het kampioenschap niet zouden halen. Het leek een 4-4 te gaan worden en aangezien Schaesberg op winst stond tegen Blerick, zouden zij het kampioenschap binnen halen.

Rond de tijdnood bleek Reuven toch niet over de benodigde Ausdauer te beschikken en ging het zeer snel:  Tom stond al een tijdje een kwaliteit voor. Zijn tegenstander spartelde hevig, maar Tom liet hem niet meer glippen. Paul had op bord 1 een eindspel met dame+loper+vijf pionnen aan beide kanten. Het leek op remise aan te stevenen, maar toen ik eventjes afgeleid was had Paul gewonnen. (2,5 – 3,5). John bleek in de tijdnood zijn zenuwen goed in bedwang te houden. Met een mooie combinatie (stap 2: ‘koning+hout’) wist hij een paard te veroveren en hield zijn tegenstander het voor gezien. Het kampioenschap was binnen, aangezien onze concurrent Blerick op verliezen stond tegen Schaesberg. Hans zat in remisestelling dame+vijf pionnen en omdat de tegenstander een vrijpion had op de h-lijn vreesden we dat ook deze oud-Brunssummer het loodje ging leggen. Hans perste er een paar mooie zetten uit, won enkele pionnen en wist alsnog te winnen.

joomplu:118
Met de overwinning op zak en felicitaties van de teamleider uit Skopje, togen we naar De Lange Muur om het kampioenschap te vieren. John werd unaniem verkozen tot man-of-the match!

joomplu:119

joomplu:120