Auteur: Sander Bachaus

Zondag 12-12-2015 speelden wij de derde wedstrijd van de LiSB-competitie tegen Venlo. 25 april 2014 jaar zijn we een winning-streak gestart die nu weer op het spel stond. Ik had het voorgevoel dat het een lastige wedstrijd zou worden en helaas had ik gelijk. De wedstrijd begon goed, want er werd weer geroutineerd genoeg tijdgerekt zodat ook Hans bij het startschot kon zijn.

Na 1,5 uur liep ik langs te borden en kwam tot de conclusie dat ik alles onduidelijk vond. Alleen Guus stond wat beter, John wat minder, Tom had zijn favoriete Siciliaan op het bord en ik was voorzichtig een cloudje aan het maken. Hierna heb ik wat delen van de middenspelen gemist, omdat ik zelf lang heb nagedacht en in de problemen was gekomen. Desalniettemin zal ik mijn best doen om de partijen zo goed mogelijk te typeren.

John speelde op bord 6 tegen Hans van Mulekom. Er kwam een damegambiet op het bord met een nimzo-achtig tintje. Zwart had het veld e4 thematisch goed onder controle. Vervolgens heb ik gemist hoe allerlei stukken geruild werden. John Heuts toonde nog wat tekenen van agressiviteit, maar toen dit geneutraliseerd was besloten zij tot remise. John zei zelf dat er voor hem niet meer inzat, maar als hij de tegenstander was geweest had hij nog even doorgespeeld.
Vervolgens gaven Tom en ik materiaal weg. Tom een belangrijke pion en ik een belangrijke pion en een kwaliteit. Tom probeerde tevergeefs de stelling nog te compliceren en leed een verlies. Met mijn verloren stelling op het bord moest er volledig worden vertrouwd op mijn medespelers.
Hulp kwam uit onverwachte hoek. Mijn tegenstander bleef zijn stukken namelijk achteruitzetten waardoor ik mijn stukken vooruit kon zetten. Meer en meer tactische fratsen slopen in de positie. Dit moest zwart bekopen met zijn dame voor mijn paard. De volledig verloren stelling is omgebogen tot een punt. Tussenstand: 1 ½ - 1 ½.
Plots zag het er een stuk rooskleuriger uit. Op de overige vijf borden stonden de Voerendalers gelijk of beter.  Guus offerde een stuk om de beslissende klap uit te delen. Een linkerhoek vervolgd door een rechter uppercut was de juiste tactiek. Helaas begon Guus met uppercut en hij miste. Zijn tegenstander gaf nu de hoek, en die was wel raak.  Jammer dat deze partij verloren ging.
Hans was druk bezig met het persuaden van zijn Voerendaal 3-droom. Hij wilde zo graag man of the match worden en de wisselbeker mee naar huis nemen dat zijn furie het hele bord in brand zette. Er stonden tegelijkertijd meer stukken in dan het aantal vrouwen in het hele café. Wit en zwart hadden meer dreigingen dan het aantal fantasieën dat Hans met zijn wisselbeker in gedachten had. De rookwolken trokken op en het werd ons allemaal duidelijk. Hans had het allemaal goed gezien en trok voor de derde keer in drie wedstrijden op imposante wijze het volle punt over de streep.
Ger was tegelijkertijd op bord 1 bezig met een furieuze aanval. Een pionoffer brak de stelling open en zijn troepen trokken zonder genade richting de koning van zijn tegenstander. De zware stukken van wit konden alleen maar toekijken hoe zwart de witte koning en zijn beschermengelen uit elkaar trok. We keken verwonderd naar dit machtsvertoon van Ger.
Het stond nu 3 ½ - 2 ½. Jan kon niet meer verliezen en Marcel ging lopen met vier vrijpionnen. Zo gezegd zo gedaan. 5 - 3

joomplu:114