Auteurs: Sander Bachaus & Tom Vrouenraets

Na een verblijf van 3 jaar in de KNSB competitie speelt Voerendaal 3 in het seizoen 2015-2016 weer Promotieklasse van de  LiSB competitie. Voor de eerste speeldag op zondag 18 oktober 2015 staat meteen de wedstrijd tegen DJC 2 op het programma, een team dat vorig jaar nog op de 2e plaats in de Promotieklasse eindigde. De wedstrijd kende een voorspoedig verloop en nadat de laatste partij beëindigd was, stond een uitslag op het wedstrijdformulier waar niemand van had durven dromen: 6½-1½ winst voor Voerendaal 3.

Op bord 4 speelde Sander tegen Peter van Dinteren. Peter werd verrast, Sander werd verrast. Al snel worden veel stukken geruild en met alleen de torens en ongelijke lopers is de vrede snel getekend.

Guus met wit op bord 8 speelde de “v.d. Akker” variant van het Siciliaans en boekte een bliksemoverwinning. Enkele minder nauwkeurige zetten van de zwartspeler, stelde Guus in staat een hevige aanval tegen de zwarte koningsstelling op te zetten. Toen de witte dame de vijandelijke stelling binnendrong, werd met de zet Df7 het matnet rondom de zwarte koning definitief dichtgetrokken.

Voor Marcel (bord 5) was het sinds de laatste competitie wedstrijd alweer een tijdje geleden dat hij achter de stukken zat. Met zwart werd een solide stelling opgebouwd en tegenstander Marc Kraus wist geen dreigingen te creëren die Marcel konden verontrusten. Na nog enig heen gemanoeuvreer werd hier door beide spelers remise overeengekomen.

In een rustige opening kwam Jan met een klein plusje uit de opening. Op een gegeven moment had hij pion gewonnen op e5 en begon zwart met het onder vuur nemen van deze dubbelpion. Toen ik enige tijd later weer kwam kijken, zag ik dat de pion inmiddels opgerukt was naar e7. Met een kleine combinatie die werd ingezet met Lxh7 werd een kwaliteit buitgemaakt, hetgeen zwart meteen deed besluiten om de handdoek in de ring te gooien.

Bord 3, Hans Dam met zwart - Rolf van Burg. Wit speelt tegen Hans een Stonewall (niet erg ambitieus). Zwart krijgt een strategisch voordeel in de vorm van ruimte en een oppermachtig paard tegen een zwakke loper. Het hele bord is dicht geschoven en alleen Hans maakt aanspraak op de overwinning omdat hij de enige pawn-break in handen heeft. Timing is alles en met de stukken op de optimale velden gaat hij ervoor. Met succes. Tot het einde bleef het tricky, maar Hans bleef alert voor eventuele grappen en grollen van de witte dame. Wit komt in zugzwang met een pion minder en dit blijkt dan toch echt teveel van het goede.

De partij van Tom (bord 7) ontwikkelde zich langzaam en pas op de 18e zet werden de eerste stukken geruild. Onder opoffering van een pion kon Tom de zware stukken richting witte koningsstelling dirigeren. In een stelling waarin het leek dat beide partijen niet verder konden komen, werd in opkomende tijdnood tot remise besloten. Direct nadat de handen geschud waren, kwam Jan met een sterke suggestie waarmee zwart in ieder geval goede aanvalskansen bleef behouden.

Bord 2, Paul Stuemer met zwart - Jeroen Schilderpoort. Paul is onze sterkste speler en maakte het ook gelijk waar. Na een paar bescheiden openingszetten volgden wat kleine combinaties waarmee hij twee pionnen won en de koningsstelling van zijn tegenstander verwoestte. Zwart begon nog een wanhoopsaanval, maar onze Duitse vriend rekende goed door en trok een vol punt over de streep.

Op bord 1 zat Ger Schaffhausen met zwart. Hij kreeg de taak mee om zijn spel te spelen, ongeacht zijn tegenstander (in dit geval dhr van Kan). e4 c5, b3 werd gelijk met activiteit bestreden door Ger en dat is precies zoals wij hem graag zien. Er werd veel nagedacht en in een open stelling rokeren  beide mannen lang. Zwart krijgt een geïsoleerde pion in ruil voor het loperpaar en het initiatief, hetgeen mij heugde. Wit komt in de verdrukking te staan en dan hangen foutjes in de lucht. Dit gebeurde dan ook en Ger beslist de wedstrijd in zijn voordeel. Winst op de eerste drie borden en missie geslaagd.

Teamleider Sander Bachaus had al geruime tijd voor de eerste wedstrijd al gesproken over een wisselbeker, die elke ronde uitgereikt zou worden aan die speler die de meest aansprekende prestatie levert. Na afloop van de wedstrijd, tijdens het gezamenlijke etentje, werd door Sander de wisselbeker uitgereikt aan Ger Schaffhausen. Ger was zichtbaar trots en verschillende gasten kwamen deze avond bij Ger informeren waar die mooie beker voor diende!
In november staat de volgende wedstrijd op het programma: Voerendaal 3 speelt dan uit tegen Leudal, het team dat samen met Voerendaal 3 degradeerde uit de KNSB competitie.

G. Schaffhausen

1955