Op zaterdag 21 maart 2015 boekte Voerendaal 3 in de zevende ronde van de KNSB-competitie de eerste overwinning van het seizoen. Gezien onze positie als rode lantaarndrager in de ranglijst, was een overwinning dringend nodig om het degradatiespook vooralsnog uit Voerendaal weg te houden. Vorig jaar lukte het V3 om WLC op de knieën te krijgen (5½-2½). Ook dit maal bleek dat V3 het belangrijke duel met 5-3 winst kon besluiten.

De wedstrijd ontwikkelde zich rustig en lange tijd was het onduidelijk op alle borden.  Tom (bord 1) wist zijn stelling met het verrassende 10...d5 te bevrijden. Nadat hij op de 15e zet met zijn dame naar een verkeerd veld uitweek, kon een witte toren op c7 binnendringen, hetgeen zwart tot een passieve opstelling dwong. Nadat op de 25e zet gedwongen een toren voor paard en pion gegeven moest worden, wist wit, dreigend met matmotieven, het punt voor WLC binnen te halen (0-1).
Paul (bord 4) leek, een mooie aanvalsstelling opgebouwd te hebben, maar de WLC-speler verdedigde zich taai. Even leek het erop dat Paul met een stukoffer de winst voor Voerendaal zou behalen, maar met een fraai tegenoffer (Lxh2), kon zwart zijn defensie net op tijd in orde brengen (½-1½).
Diana (bord 2) haalde vervolgens wel in de tijdnoodfase het eerste volle punt voor Voerendaal binnen. Met de mooie zet Pa5 wist ze de verdediging in de zwarte stelling te desoriënteren en kon zij met Txe7 binnenvallen in het zwarte kamp. Diana was nog even bang dat de ver opgerukte zwarte d-pion nog vervelend kon worden, maar op de 40e zet wist ze haar opponent mat te zetten (1½-1½).
Even later eindigde de partij van Hans (bord 5) in remise. Even leek het erop dat zwart “iets” had, maar Hans durfde een zetherhaling niet uit de weg te gaan, waarna beide opponenten remise overeenkwamen (2-2).
René (met wit op bord 8) had inmiddels een kwaliteit (toren tegen loper buitgemaakt), maar had nog een zware technische taak te volbrengen: in een zwaar uitgedund pionneneindspel (beide partijen hadden enkel nog a en b pion) maakte René zich al op voor een lange zit. Nadat René zijn koning al actief had opgesteld en dreigde de zwarte pion op a5 te slaan door de kwaliteit terug te geven, hield de WLC speler, tot René zijn grote verbazing, het al voorgezien en kon wit een vol punt noteren (3-2).
De partij van Jan (bord 3) ging ook lange tijd gelijk op, al leek het erop dat ook Jan ietsjes beter stond. Ook in deze partij was een eindspel met pionnen op het bord gekomen, maar beide spelers kwamen tot de conclusie dat er voor beiden geen voordeel te behalen was (3½-2½).
Ger (bord 7) speelde weer een magistrale partij. De partij met zwart actief opstellen, langzaam het initiatief naar je toe trekken en in de tijdnoodfase met een kleine combinatie een mataanval in gang zetten. De WLC speler heeft nog enkele zetten geprobeerd zwarts plannen te dwarsbomen, maar moest uiteindelijk toch berusten in het onvermijdelijke. Met deze winstpartij werden de belangrijke matchpunten voor Voerendaal binnengehaald (4½-2½).
Onze coming man, Sander, was nog bezig op bord 6. In het begin leek het dat Sander in een zware positionele partij het initiatief bezat en zwart in de verdediging drong. De zwartspeler verdedigde zich echter adequaat, en in het uiteindelijk resterende eindspel leek het mij, dat zwart degene was die nog iets kon proberen. Na afloop was Sander er echter van overtuigd dat de remisemarge nergens overschreden was, aangezien zwart altijd zijn zwakte op a6 in de gaten moest houden. Daarmee eindige deze partij in remise en werd de einduitslag van 5-3 bereikt.

Hiermee is Voerendaal 3 naar de (wankele) 8e plek geklommen in de ranglijst en zal voor de volgende ronde opnieuw een 4-punten duel in Tilburg plaatsvinden tegen Stukkenjagers 3.

T. Vrouenraets

G. Bollen