Op zaterdag 27 september stond de openingswedstrijd uit de KNSB competitie seizoen 2014-2015 op het programma. Voor het derde jaar speelt Voerendaal 3 wederom in klasse 3H mee. Helaas speelden we niet in de grote zaal in Klimmen met alle Voerendaalse teams samen, maar moesten we uitwijken naar de kelder. In het lokaal boven ons werd een workshop Afrikaans trommelen gegeven, maar blijkbaar wist het ritmisch getrommel ons te inspireren tot goede zetten. Nadat in de vorige seizoenen de openingswedstrijd steeds verloren ging, boekte het Voerendaalse achttal na lange strijd een 4-4 gelijkspel tegen het Brabantse team De Combinatie.

Ten opzichte van vorig seizoen kent het Voerendaalse team enkele debutanten. Zo speelde op bord 2 Diana Dalemans, vorig jaar nog uitkomend voor Paul Keres in Utrecht, een oersolide partij tegen Egbert Clevers. Diana gaf haar tegenstander geen kans om de partij in tactisch vaarwater te leiden, en in een volledig gelijkstaand loper-eindspel werd remise overeengekomen.
Hans Dam (bord 4) had in het vroege middenspel een pion buitgemaakt. Beide partijen laveerden omzichtig verder. In een eindspel, met voor beide partijen een toren, loper en enkele pionnen, wist Hans met een matdreiging zijn tegenstander op de knieën te krijgen (1,5 -0,5).
Ik vermoed dat hierna Jan Fober (bord 5) zijn partij verloor. Jan kon onvoldoende gebruik maken van de open g-lijn tegen de witte koningsstelling, en de strijd verplaatste zich naar de damevleugel van het bord. Ik meende even dat Jan met c5 de stelling gesloten kon houden, maar helaas wist zijn opponent het volle punt te bemachtigen (1,5 – 1,5).
Vervolgens bereikte ik op bord 1 op gelukkige wijze een gelijkspel. Na een scherpe opening, waar wit op de koningsvleugel aanviel en zwart op de damevleugel, miste ik de beste voortzetting en verloor een pion. Wit verzuimde daarna om de beste voortzetting (ruil van paard tegen loper) te kiezen, en kwam in een passieve stelling terecht. Tom kon zijn pion terugwinnen en in het resterende lopereindspel konden beide partijen geen vordering maken (2-2).
Onze andere debutant, René Snoeck op bord 7, werd in het middenspel verrast door de witte zet De4, met de dreiging van stukverlies. René zag zich gedwongen een kwaliteit te geven, en leek hiervoor nog tegenspel te krijgen. Helaas bleek dit te weinig te zijn om de partij te redden (2-3).
Onze non-playing captain John Heuts zag zich, wegens verhinderingen van andere clubleden, genoodzaakt om zelf plaats te nemen op bord 8. John bouwde zijn partij rustig op en lang leek deze partij in evenwicht. Het laatste gedeelte van de partij heb ik helaas gemist, maar in de slotstelling viel me op dat stukverlies voor de Combinatie-speler niet te vermijden was (3-3).
Sander  Bachhaus heeft afgelopen zomer op het gebied van schaakstrategie flink progressie gemaakt. Op bord 6 had Sander, met wit, de stelling goed onder controle, ving de zwarte dreigingen keurig op en maakte hierbij een pion buit. In het resterende eindspel werd zwart totaal geen tegenspel gegund, en met enkele sterke manoeuvres werd het eindspel tot winst geleid (4-3).
Paul Stuemer (bord 3) werd tijdens zijn partij geplaagd door kiespijn. Met kleine middelen leek hij een aanvalsstelling tegen de witte koningsstelling opgebouwd te hebben, maar het lukte Paul niet om de beslissende manoeuvre te vinden. De Combinatie-speler wist via het centrum actief tegenspel te genereren en op het einde kon Paul de witte dreigingen niet meer pareren, en moest zich gewonnen geven (4-4).

Al met al, een goed begin van het nieuwe seizoen. Voor 1 november staat de uitwedstrijd gepland in Roermond tegen Pionneke.

T. Vrouenraets

M. Swinkels