Zaterdag 4 januari boekte Voerendaal 3 na een spannende strijd een 4-4 gelijkspel tegen De Drie Torens in Tilburg. Het team van De Drie Torens heeft een evenwichtige bezetting op borden 2 t/m 7 (rating tussen 1940 -1990), en de wedstrijd kende lang een gelijk opgaand verloop. Sander Bachaus probeerde in een lastig eindspel nog geruime tijd beide wedstrijdpunten voor Voerendaal binnen te halen, maar De Drie Toren speler verdedigde zich taai en nauwkeurig, waarmee de terechte uitslag vast kwam te staan.

Onze non-playing captain Eric Jan zag Voerendaal goed van start gaan. Bart (bord 4) snoepte in de opening een pionnetje, en die heeft de witspeler niet meer teruggezien. Met Le3 luidde Bart de winnende combinatie in, die tot groot materiaalverlies voor wit leidde (0-1).
Ger (bord 6) had ook een pion buit gemaakt, maar het resterende Dame plus Toren eindspel bleek bol te staan van tactische finesses. Uiteindelijk moest Ger genoegen nemen met remise, maar waarschijnlijk had Ger een betere voortzetting gemist.
Paul (bord 1) speelde een strakke positionele partij, en leek een klein plus opgebouwd te hebben. Echter na de onverwachte opstoot e5-e4 verloor wit materiaal. Paul probeerde het nog enkele zetten, maar moest helaas het punt laten aan de TIlburgse speler. (1,5 - 1,5).
Daarna was het geruime tijd wachten op de volgende uitslagen, die pas rond de tijdnoodcontrole binnenkwamen. Jan (bord 3) leek met wit ook een plus opgebouwd te hebben. Echter ik begreep na de partij dat wit in het centrum een opstoot had moeten plaatsen in plaats van zijn stukken naar de damevleugel te dirigeren. In een slechtere stand ging Jan door de vlag.
Tom speelde met zwart op bord 2 en kwam vanaf zet 20 onder druk te staan. De witspeler maakte goed gebruik van de slechte coördinatie van de zwarte stukken en wist net voor de 40e zet de laatste bres te slaan in de zwarte koningsstelling.
Op bord 5 had Hans al snel zijn geliefde stellingtype bereikt, en rustig manoevrerend bouwde Hans langzaam zijn ruimtevoordeel uit. Uiteindelijk werd de witte druk te groot en moest zijn tegenstander capituleren (3,5-2,5).
Marcel (bord 7) was niet geheel tevreden over het verloop van zijn partij. Met zwart stond hij geruime tijd passief, maar na een foutieve afwikkeling door wit, kon Marcel zijn stukken activeren. Dit leverde de witspeler, inmiddels ook in tijdnood, zoveel problemen op, dat hij het punt aan Voerendaal moest laten.
Onder grote belangstelling werd de laatste partij van Sander (bord 8) gevolgd, die echter geen ijzer met handen kon breken, waarna de 4-4 eindstand bereikt was.

Na afloop bleek zich een goed restaurant op loopafstand van het clublokaal te bevinden en werd, onder het genot van diverse drankjes,  een gigantische Chinese rijsttafel verorberd.
Momenteel (na 4 speelronden) is de situatie als volgt in klasse 3H: De Combinatie staat ongedeeld op de vierde plaats met 4 matchpunten, daarna komen 3 teams (waaronder V3) met 3 matchpunten, en dan nog 3 teams met 2 of 1 matchpunt. Volgende ronde (8 februari) speelt V3 tegen De combinatie hetgeen van deze wedstrijd wederom een vierpuntenduel maakt.

W. Kocken

P, Stuemer