Na de afstraffing in Zevenaar (1e ronde) en de verwachte nederlaag tegen Pionneke (ronde 2) , boekte Voerendaal 3 op zaterdag 7 december de eerste overwinning in de KNSB-competitie 3H; WLC werd in Klimmen met 5,5-2,5 verslagen.

Sander Bachaus (bord 8) kon al vroeg de druk op de zwarte stelling verhogen; naar ik later begreep werd het continue verdedigen de WLC-speler te veel, en kon Sander een vol punt noteren.
Van de partij van Gert Deichmann (bord 7) heb ik helaas niet veel van meegekregen; maar op de momenten dat ik keek, leek mij de stelling steeds in evenwicht.
Maurice speelde dit keer met wit op bord 2. Onder opoffering van een pion (bedoeld ?) ontplooiden de witte figuren grote activiteit, met een groot scala aan aanvalsmogelijkheden. Helaas miste Maurice Lf8 waarmee plots de witte dame gevangen was (1,5 -1,5).
Daarna begonnen de punten voor Voerendaal binnen te stromen. Ger Schaffhausen (bord 3) speelde m.i. de beste partij van de dag . In de opening gebruikte beiden zeeën van tijd en waren er na 2 uur spelen nog geen 10 zetten gespeeld. Ger kwam actief te staan, wist hier en daar enkele pionnen te winnen, waarna de partij beslist was.
In de partij van Hans Dam (bord 5) werd volop gemanouvreerd en was op een moment de stelling danig in elkaar geschoven. Zonder grote risco's te nemen, konden de spelers geen vorderingen meer  maken, waarna tot remise besloten werd.
Jan Fober (bord 4) speelde ook een puike partij; in het late middenspel wist Jan enkele pionnen op de koningsvleugel te winnen en met een mooie torenmanoeuvre werd het matnet dicht geknoopt (4-2).
Ook Paul Stuemer (bord 6) wist zijn tegenstander al vroeg in de partij onder druk te zetten. Dit resulteerde uiteindelijk in een gewonnen paardeindspel, met enkele pluspionnen voor de Voerendaler. De winst leverde Voerendaal meteen de matchzege op.
Als laatste was Tom Vrouenraets (bord 1) bezig een lastig toreneindspel te keepen. Nadat de WLC-speler enkele betere voortzettingen gemist had, wist Tom de partij nog de remisehaven binnen te loodsen (5,5 - 2,5).

Voor de volgende ronde staat de uitwedstrijd tegen De Drie Torens op het programma, die na 3 speelrondes, een matchpunt behaald hebben. Dat maakt dat de eerste wedstrijd van 2014 meteen een vierpunten wedstrijd wordt.

T. Vrouenraets

J. Medema