V2 speelt op dit moment (21 maart, live verslag!) tegen De Pion Roosendaal.

De teamleider had de keuze uit maar liefst 12 spelers, waardoor Ingrid, de beide Marcels en Bob mochten toekijken. De tegenstander speelde met 2 invallers. Andy Baert woont in Zwitserland en was al 2 weken geleden naar Nederland en zijn geboorteland België gekomen. Verder zat Paul Kuijpers in Polen vanwege de bruiloft van een goede vriend.

Deze Paul werd vervangen door zijn vader Charles, die na 15 zetten traditiegetrouw remise aanbood (door Luc geweigerd). Ook Bart kreeg na anderhalf uur een remiseaanbod (eveneens geweigerd).

Ondertussen had de witte koning van Benjamin in een scherpe stelling al gedwongen een stapje naar e2 moeten op een vol bord. Dragos stond met wit iets minder, de rest was onduidelijk tot gelijk. In een mindere stelling bood de zwartspeler remise aan, hetgeen door Dragos werd geaccepteerd.

Luc verloor even later door een rekenfout een kwaliteit, waarna hij op zijn beurt remise aanbood. Zijn tegenstander accepteerde gelukkig voor ons het aanbod.

Op dat moment was de witte koning van Benjamin onder hevig vuur komen te liggen. De e-lijn werd geopend en uiteindelijk moest Benjamin zijn dame geven en kon hij opgeven.

Bij Bart was even later de muziek uit de stelling. Met alleen nog de zware stukken op het bord werd de stelling dichtgeschoven en was de remise een feit.

Jack (met zwart) kon in het middenspel alleen bogen op een betere loper, maar voor de rest was er geen voordeel te behalen. Toen de voormalige slechte loper opeens goed werd, kon Jack de zettenherhaling niet uit de weg gaan. De vierde remise was een feit en werden de laatste 4 borden goed geneutraliseerd door de Roosendalers.

Eén van de enige Voerendalers, die een veelbelovende stelling leek te hebben, was André. Hij had goed stukkenspel tegen een gehavende zwarte pionnenstelling. Zijn euvel, net als in de vorige ronde in Dordrecht, was de tijdsindeling. Hij kwam in tijdnood, speelde enkele mindere zetten, verloor uiteindelijk materiaal en kon opgeven.

Dit betekende, dat we al één matchpunt kwijt waren. De rest zag er niet echt veelbelovend uit. Claus was in het middenspel een pion kwijtgeraakt en probeerde deze wanhopig terug te krijgen. In zijn ijver om tegenspel te creëren kwam zijn koning ook nog op de tocht te staan kwamen de witte stukken de zwarte stelling binnen. Een mat in 2 deed de rest.

Blijft nog over Henk. Hij had met een zwart een degelijke stelling, waar niet veel aan de hand was. Door de stand in de wedstrijd en de stellingen op de andere borden moest hij echter forceren en maakte daarbij een inschattingsfout, waarna 2 witte torens op de 7e rij binnen drongen. Eén toren werd nog afgeruild, maar de andere maakt een pion op h6 buit. Deze besliste uiteindelijk de partij.

Een zware 2-6-nederlaag met 4 nederlagen op de eerste 4 borden, waar we, gezien de op papier sterke opstelling, van te voren op meer hadden gehoopt.

Over 3 weken (11 april) staat de uitwedstrijd in Tilburg tegen Stukkenjagers 2 op het programma. Dit wordt de wedstrijd van de laatste kans om de degradatie te ontlopen.

De individuele uitslagen:

Claus Andok