Op een "luidruchtige" (daarover later meer) zaterdagmiddag 27 september speelde V2 haar eerste wedstrijd van het seizoen 2014-2015 traditioneel(!) thuis tegen Veldhoven (de andere club van Bart van der Zwet). Op papier was V2 in het voordeel. Veldhoven miste haar sterkste basisspeler Thijs Laarhoven en wij hadden de beschikking over nieuwkomer en veelvuldig Limburgs kampioen Jack Renet. Aan het einde van de middag werden de punten echter gedeeld, waardoor beide teams niet echt veel opschieten in de strijd om de onderste plaatsen.

Henk was als eerste klaar. Hij probeerde met zwart het initiatief te krijgen op de damevleugel en gooide daarvoor zelfs een kwaliteit in de aanbieding. Helemaal correct was het volgens mijn engine niet, maar na het aannemen van het kwaliteitsoffer door wit ging zwart er dwars door heen.

Marcel W. (we hebben tegenwoordig 2 Marcels) kreeg met wit al snel een ontwikkelingsvoorsprong en het loperpaar. In een stelling, die al goed voor wit was, gebeurde het volgende:

Marcel Winkels - Theo van de Meerakker
Stelling na 20...Ld7-c6?

Na de laatste zet van zwart maakt Marcel de partij fraai uit:
21 Pe4-g5+! f6xg5
(21...Kf8 22. Pe6+)
22. Lf3xc6 Pg8-f6
(22...Pe7xc6 23. Tf3+ Pf6 24. Txf6+ Kg8 25. Txc6)
23. Lc6xe8 Td8xe8
24. Te3-f3 1-0

Jack speelde met wit zijn "patentsysteem" en kreeg het initiatief op de damevleugel. Zwart had echter genoeg tegenspel en nam langzaam het initiatief over. In een stelling, die al beter voor zwart was, gaf wit een stuk weg.

Bart, die in Veldhoven in de interne competitie speelt, kreeg met zwart als tegenstander de enige, waar hij nog nooit tegen had gespeeld. Beide spelers ontwikkelden zorgvuldig hun stukken en plotseling kwam er venijn in de stelling:

Marcos Quintana Hernandez - Bart van der Zwet
Stelling na 20. a2-a3??

Met zijn laatste zet 19...Kg8-f8 had Bart een valletje in de stelling gebouwd waar de witspeler vol intrapte met 21. a3??.
21...Lb7xf3!
22. De2xf3 e6-e5
met stukwinst. Wijkt de loper op d4, dan volgt de vork met 23...e4. De 19e zet van zwart dekt de loper op e7. Anders zou wit na 22...e5 23. Lc5 bij de hand hebben. Op de 43e zet gaf wit tenslotte op.

Claus maakte met zwart op de 10e zet een grote fout door een pion weg te geven. Nog vervelender was dat de witte pluspion de zwarte damevleugel lamlegde. Claus probeerde de witte koning via het centrum te belagen, maar wit bleef koelbloedig en wist de aanval af te slaan en tenslotte zelf de zwarte koning uit te roken.

Marcel F. speelde met zwart wel een heel onorthodoxe opening, waartegen zijn jeugdige tegenstander gezonde zetten bleef doen. De opening van de h-lijn tegen de witte koningstelling leverde de witspeler een halfopen f-lijn op, waarover veel druk ontstond.  Dit leverde wit pionwinst op en via een stukoffer probeerde Marcel nog bij de witte koning te komen. Deze aanval sloeg echter niet door.

De tegenstander van Bob zat al voor de 3e keer in enkele jaren tegenover hem en de 2 voorgaande partijen waren steeds amusant (van beide kanten). Ook nu weer ontstond er een spannende stelling waarin wit kort rocheerde en zwart lang. Wit opende de toegangswegen richting de zwarte koning en zwarte counterde in het centrum. In zijn tijdnood "vergat" de zwartspeler echter om het witte loperpaar onschadelijk te maken en dat brak hem uiteindelijk op. Nog een fout betekende het einde van de partij.

Blijft nog over Luc. Met wit kreeg hij licht voordeel en via een tijdelijk pionoffer op de damevleugel kwam hij echt goed te staan. Luc heeft echter patent op tijdnood en vaak weet hij hier wel raad mee. Nu liet hij zich echter flessen door een ongedekte toren weg te geven:

Luc Zimmermann - Fred van Empel
Stelling na 30...Df2-b6?

31. c4-c5!
Maakt gebruik van de penning over de d-lijn.
31...Db6-b8
32. c5xd6
32. Txd6 was iets nauwkeuriger.
32...Tc8-d8
33. e4-e5 f7-f6
34. Kh1-g2?
Te langzaam. 34. h4 en de zwarte koningsvleugel wordt opgeblazen.
34...f6xe5
35. Ta5xe5 Le6-f7
En niet 35...Txd6?? 36. Txe6!
36. h3-h4 Td7xd6
37. h4xg5?? Td6xd3
En de witte toren op e5 blijft hangen. Luc probeerde nog 38. Dxf4, maar dat was tegen beter weten in.

Het bovenstaande resulteerde in een 4-4-gelijkspel, waarmee we niet tevreden kunnen zijn. Op 1 november staat de derby tegen de sterke promovendus DJC op het programma. Wie weet zit er een stunt in.

De individuele uitslagen:

T. v. d. Meerakker

1932

1-0

Tenslotte wil ik nog even terugkomen op de hierboven genoemde, luidruchtige speelomstandigheden. Doordat de grote zaal bezet was, moesten de 3 Voerendaalse teams uitwijken. V1 en V2 zaten boven, V3 in de kelder. Boven was het in ieder geval niet ideaal want we zaten niet erg ruim en de arbiter en spelers hadden moeite om bij de borden te komen. Erger nog was dat er een groot deel van de middag in de kleine zaal beneden een repetitie van een zanggezelschap met trommels was. De geluiden waren boven (en natuurlijk ook beneden bij V3) zeer overheersend, hetgeen natuurlijk niet ideaal is voor een schaakwedstrijd. De arbiter dreigde zelfs de wedstrijd te staken, maar zo ver is het (gelukkig) niet gekomen.
De teamleider van LSG (tegenstander van V1) heeft na afloop een protest ingediend tegen de speelomstandigheden (terecht), niet om de matchpunten te claimen, maar met de intentie om te voorkomen dat het in de toekomst nog een keer gebeurt (zeer sportief van LSG!). Daar zullen we als SV Voerendaal in de toekomst voor zorgen!