Even het geheugen opfrissen. In het seizoen 2011-2012 begon V2 met 5 nederlagen. Een fenomenale eindsprint leverde 7 punten uit 4 wedstrijden op, waardoor het team zich kon handhaven. In het huidige seizoen werden de punten evenrediger verdeeld over de 9 ronden, maar het bleef wel het hele seizoen spannend met het oog op de degradatieperikelen. We stonden het hele seizoen onder of net boven de streep. Na de 4-4 tegen Eindhoven uit ronde 8 en de resultaten van de concurrenten wisten we dat 1 matchpunt in de laatste ronde genoeg zou zijn voor handhaving.

Deze laatste ronde werd op zaterdag 20 april centraal gespeeld in Groesbeek (samen met de promotieklasse van de OSBO), onze tegenstander was HSC Helmond. Zo'n centrale ronde schept meteen duidelijkheid, want je ziet natuurlijk live de ontwikkelingen van de andere wedstrijden.

De Groesbeekse organisatie had o.a. bedacht om een fles wijn beschikbaar te stellen voor de snelste overwinning in klasse 2D. De tegenstander van Luc (bord 7, wit) gunde onze Belgische vriend blijkbaar deze prijs, want na een incorrect stukoffer was de partij inderdaad als eerste in de zaal beëindigd en kon Luc na afloop de prijs in ontvangst nemen.

Vervolgens hield Marcel (bord 2, zwart) zijn veel hoger gerate tegenstander keurig zonder problemen in bedwang, remise dus.

De partij van Bart (bord 6, zwart) was een merkwaardige. Zijn tegenstander offerde al vrij snel (correct) een loper op h7, maar gebruikte vervolgens enorm veel bedenktijd. Wit nam in hevige tijdnood een foutieve beslissing en kon Bart het punt bijschrijven.

Na deze flitsende start kwam de eerste tegenvaller. Tom (bord 1, wit) plaatse in een moeilijk middenspel een remiseaanbod, dat (gezien de andere borden en resultaten) niet werd geaccepteerd. Het einde van de partij heb ik niet gezien, maar aan de eindstelling te zien werd de witte koning uiteindelijk onder de voet gelopen.

Na de opening had Bob (bord 5, wit) niet veel bereikt. Zijn tegenstander stak echter ook veel tijd in de stelling, zodat wit besloot om een pion te offeren om de stelling te compliceren. Zwart reageerde niet goed en Bob kreeg uiteindelijk een eindspel met een pluspion. In de zwarte tijdnood werd dit eindspel uitgebouwd naar winst.

Jürgen (bord 8, zwart) speelde een soort 3-rijensysteem en er volgde een lang positioneel gevecht. Wit kreeg in het late middenspel de overhand, maar miste de beslissende klap f5-f6. Ondanks een minuspion wist Jürgen het beslissende halfje voor het klassebehoud.

Camiel (bord 3, wit) speelde het vroege middenspel niet optimaal, maar hield wel ruimtevoordeel. Vanaf zet 20 heb ik een hoop gemist, maar Camiel verloor uiteindelijk een kleine kwaliteit. Een sterk zwart paard, een sterke zwarte loper en een zwarte pionnenmeerderheid op de damevleugel stelde de Helmondenaar in staat om de partij mooi af te maken.

Tenslotte was onze hoop voor de 2 matchpunten gevestigd op Henk (bord 4, zwart). Hij wist na de opening het loperpaar te veroveren, maar kreeg wel een koningsaanval op zijn dak. Door nauwkeurig te verdedigen en de juiste stukken te ruilen werd de aanval afgeslagen en kwam hij licht in het voordeel. Met geduld en precisie (en tijdnood van de witspeler) wist Henk uiteindelijk de schaapjes op het droge te krijgen. Het was de laatse partij van de middag!

Door deze 5-3-overwinning eindigden we zelfs in de bovenste helft van de klasse op de 5e (gedeeld 4e) plaats! Kampioen werd Venlo en degradatie was er helaas voor onze vrienden van Stein (DJC) en voor Apeldoorn 2, beiden sterke teams die je eerder in de bovenste helft zou hebben verwacht.

Na afloop werd er nog gegeten in een restaurant met een goede prijs-kwaliteitverhouding, maar met lange wachttijden. Maar door het resultaat van vandaag en de binnensijpelende berichten over de overwinningen van V1 (met kwalificatie voor de Europacup) en V3 kon onze dag niet meer stuk.

Individuele resultaten:

HSC Helmond 1 2062 - Voerendaal 2 2078 3 - 5