Al in de tweede ronde van de Nederlandse competitie liep landskampioen Voerendaal tegen de eerste nederlaag op. De uitwedstrijd tegen een ook op papier sterker Apeldoorn werd met 6,5-3,5 verloren. Hoewel de nederlaag iets hoger uitviel dan redelijk was, was er niets af te dingen op de overwinning van Apeldoorn. Daarmee kan Voerendaal zelfs de vage titelillusies die het misschien nog had in de ijskast zetten. Maar Apeldoorn, dat in de eerste ronde ook al outsider HMC Calder versloeg, zou met een overwinning in de derde ronde tegen de gedoodverfde kampioen En Passant een heel grote stap richting titel zetten.

Jussupow geeft Apeldoorn het goede voorbeeld
Al bij het uitstappen van de auto bij de speelzaal kwam het eerste teken dat het niet allemaal even gladjes zou verlopen. Niemand minder dan Arthur Jussupow, voormalig nummer drie van de wereld, stapte naast ons uit de auto. En inderdaad kwam Apeldoorn sterk op, de gemiddelde rating van de spelers was hoger dan aan Voerendaalse kant. Jussupow gaf verder het goede voorbeeld door te helpen met het opzetten van de stukken en door onze Ali Bitalzadeh te verslaan.

Matig begin voor Voerendaal
Diezelfde Ali was enigszins verdwaald in het Apeldoornse, zodat hij een half uur te laat achter het bord verscheen. In de opening raakte hij al gauw wat pionnen kwijt. Ook Felix Levin raakte een pion kwijt, maar hij kreeg nog wel wat vage compensatie. Een rondje langs de borden na een uur spelen bracht geen goed nieuws voor de Limburgers: niemand stond beter, sommigen stonden slechter.

Apeldoorn komt op voorsprong
Andrey Orlov toonde veel respect voor de theoretische kennis van tegenstander Ilja Zaragatski, en koos voor een tamme speelwijze van de toch al voorzichtige Franse ruilvariant. Er werden steeds meer stukken geruild, en toen het bord na een zet of twintig al half leeg was besloten de heren tot remise. Ook Ivo Wantola bracht rond dat moment een halfje binnen, door in een ingewikkelde stelling de vrede te sluiten met Arthur van de Oudeweetering. Felix wist het ondertussen Maarten Solleveld erg lastig te maken, zodat deze aan de noodrem moest trekken door eeuwig schaak te maken. Ali raakte steeds meer pionnen kwijt, en de halfopen lijnen die dat opleverde wogen daar niet tegen op. Zijn slotoffensief kon Jussupow niet aan het wankelen brengen, en deze bracht dan ook het punt binnen.

Apeldoorn loopt uit na de tijdnoodfase
Al met al was er dus een achterstand van 2,5-1,5, met nog zes partijen te gaan. Oscar Lemmers bracht de trots van het zuiden op gelijke hoogte door zijn toreneindspel met pluspionnen tot een goed einde te brengen. Maar Alexander Kabatianski had ondertussen de slechte loper van Benjamin Tereick buitgemaakt, zodat de laatste moest opgeven. Roeland Pruijssers zette de Apeldoorners op een 4,5-2,5 voorsprong door Daniel Hausrath te verslaan.

Voerendaal brengt goede stellingen niet tot goed einde
Er waren toen nog drie partijen bezig, namelijk die van Patrick Driessens tegen Stefan Kuipers, Mihail Saltaev tegen Merijn van Delft en Christof Sielecki tegen Sebastian Siebrecht. Op alle drie de borden leken de Voerendalers beter te staan, zodat er nog hoop was op een net resultaat. Het mocht echter niet zo zijn. De stelling van Mihail lijkt niet gewonnen geweest te zijn, en hij kwam dan ook niet verder dan remise. Patrick had zijn tegenstander helemaal ingesnoerd, maar deze wist zich los te werken ten koste van een pion. Met weinig tijd op de klok leek het in het paardeneindspel zelfs nog mis te gaan, maar Patrick bleef gelukkig overeind. Christof speelde ondertussen een doldwaze partij, wist eerder te promoveren en won met een schaakje een toren. De overgebleven stelling was moeilijk te beoordelen. Dame, toren en paard tegen dame, paard en drie verbonden vrijpionnen – niemand wist hoe het nu precies stond. De koning van Christof werd belaagd door dame en paard, en gekweld door opkomende tijdnood raakte hij zijn toren kwijt. Daarmee was zijn stelling ook meteen totaal verloren. Goede wedstrijdmentaliteit van Siebrecht, die de moed niet liet zakken toen hij zijn toren verloor. Op de website van Apeldoorn is een filmpje te vinden met de laatste seconden van deze partij: http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cOd3X4EUxc8.

Volgende ronde: Stukkenjagers
Apeldoorn blijft daarmee op kop, Voerendaal valt terug naar de middenmoot. De race om de titel is nu al voorbij, de strijd voor een plaats bij de eerste vijf of bij de eerste drie (en plaatsing voor de Europacup) gaat onverdroten voort. De volgende ronde, op 3 november, is een thuiswedstrijd tegen Stukkenjagers. Dit enthousiaste team werd vorig seizoen knap derde, en deed zelfs lange tijd mee voor de landstitel. Oppassen dus!

De persoonlijke uitslagen:

Accres Apeldoorn 1 - Voerendaal 1 6,5 - 3,5