De LiSB-competitie loopt op zijn eind. Vandaag is de zesde ronde. We zijn koploper en spelen tegen DJC 1, wat tweede staat. Dankzij een sterke invaller (Ingrid kon niet en Ruud van Meegen valt voor haar in) hebben we wat ratingpunten meer. De rating van DJC'er Roy Maessen lijkt me echter te laag. Het belooft een spannende middag te worden!

Marcel Winkels speelde een superscherpe partij tegen Jeroen Schilperoort. Een groot deel van de partij stond Marcel verloren. Hij kreeg op een gegeven moment een goede tegenkans, maar die greep hij niet. Daarna was er geen redden meer aan (0-1). Die nederlaag werd door Roger Hünen goedgemaakt. Zijn tegenstander (Roy Maessen) gebruikte veel tijd en in tijdnood overzag Roy een combinatie (1-1).

Zelf was ik volgens mij als derde klaar. Ik kwam tegen Jack Vaassen in een variant terecht, waarin ik geen goed plan kon vinden. Het zoeken naar zo'n plan kostte me veel tijd, maar leverde weinig op. Jack leek een kwaliteit te winnen, maar vertrouwde de ingewikkelde stelling niet. Om die reden bood hij een aantal minuten na zijn zet remise aan. Zelf schatte ik de stelling als beter in voor Jack en bovendien had hij een half uur meer op de klok. Daarom nam ik het aanbod aan (1.5-1.5).

De andere drie partijen bleven lang spannend. Hans Dam had een pion minder tegen Fabian Miesen. Hij had wel wat initiatief. Op een gegeven moment maakte Fabian, met weinig tijd op de klok, een flinke fout. Hans offerde een kwaliteit voor een onhoudbare aanval. Korte tijd later was het punt binnen (2.5-1.5).

Tegen Ynze Mengerink had Ruud van Meegen de hele partij de betere stelling. In een eindspel met een pion meer mistte Ruud een tegenkans van Ynze. Het geluk was echter aan zijn kant, want de stelling bleek toch nog gewonnen voor hem. Met zijn overwinning waren de matchpunten voor ons binnen (3.5-1.5). Daarna was het ook snel remise bij Barry Braeken tegen Hans Wijnhoven. Barry had op dat moment een pion meer, maar door een zwakke loper was het onduidelijk of het te winnen was. Met die remise kwam de 4-2 eindstand op het bord.

We hebben DJC afgeschud in de titelstrijd, maar Tegelen staat maar één matchpunt achter ons. In de laatste ronde spelen we tegen Schaesberg. Willen we kampioen worden, dan zullen we die wedstrijd ook moeten winnen. Vandaag was het spannend en dat blijft het in onze klasse dus zo tot het einde...

DJC 1

Voerendaal 1