Onze wedstrijd tegen DJC 2 spelen we op zondag 9 december, dat is het vandaag. Twee borden hoeven we echter niet meer op te zetten. Anderhalve week eerder hebben we namelijk twee partijen vooruitgespeeld, op verzoek van DJC. Tussenstand: 1.5-0.5 voor ons. En hoe gaat het dan vandaag verder?

Voor we met de partijen van vandaag verder gaan, blik ik kort terug op de vooruitgespeelde partijen. Barry Braeken (bord 6, wit) komt een pion achter tegen René Chappin, maar René durft het niet door te spelen en biedt remise aan. Dat kan Barry niet weigeren. Zelf speel ik op bord 5 met zwart tegen Luc Cornet. In de opening bereik ik niks. Later mist hij een truc en die kost hem minimaal een kwaliteit. Luc geeft meteen op. Zo komen we dus aan die 1.5-0.5 voorsprong.

Op papier hebben we vandaag een meevaller. René van Hassel zit bij de opgegeven spelers, maar hij is er niet bij. Dat kost hen zo’n 200 ratingpunten. De mannen die vandaag wel spelen, zijn bekende gezichten. Van Kan, Bisschoff, Van Brug en Caessens. Veel schaakervaring, net zoals bij onze spelers.

Roger Hünen (bord 3, zwart) krijgt van Rolf van Brug een remiseaanbod na een zet of 15. Dat is wel erg snel en Roger denkt een klein voordeel te hebben. Daarna wordt het toch snel remise. Roger weet geen voordeel te bereiken en Rolf vindt een remise prima. Daarmee is voor Roger de derde remise op rij een feit.

Hans Dam (bord 4, wit) drukt Leo Caessens bijna van het bord. De stukken van Leo komen namelijk niet van de laatste drie rijen af. Op een gegeven moment wint Hans een kwaliteit. Daarna speelt hij het soepel uit. Hij ruilt alle stukken af, waarna hij het eindspel met toren tegen loper (en ieder een serie pionnen) snel beslist. Mooie techniek, Hans!

Jan Fober (bord 2, wit) is ongeveer tegelijkertijd met Hans klaar. Zijn tegenstander, Gerard Bisschof, laat zich mijns inziens wat makkelijk een pion afsnoepen. In het eindspel komt daar een tweede bij. Meteen daarna ziet Gerard een kleine afruilcombinatie over het hoofd. Ze komen door die combinatie in een pionneneindspel, waarin Jan twee pionnen meer heeft. Gerard geeft op en daarmee zijn de matchpunten voor ons binnen: 4-1.

Marcel Winkels (bord 1, zwart) is als laatste bezig. Zijn stelling ziet er de hele partij beter uit. Hij krijgt er alleen nooit groot voordeel mee. In het eindspel mist Jean van Kan wat en daardoor kan Marcel de loper van Jean insluiten. Jean geeft op en daarmee is de ruime 5-1 eindstand een feit.

DJC 1 speelt verrassend gelijk tegen Schaesberg 1. Door dat gelijkspel gaan we als Herfstkampioen de winterstop in. Een mooi einde van het jaar 2018 voor Voerendaal 1...