Auteur: Eric Jan Morren

Afgelopen zaterdag stond ronde 4 op het programma in de Meesterklasse. Dit betekende een uitwedstrijd in Den Bosch tegen HMC, welke gedeeld bovenaan stonden. Helaas konden we dit keer niet beschikken over Oscar Lemmers, zodat de verhouding Ned vs Dui 3-7 werd. HMC is al jaren een sterk team in de Meesterklasse met 3 Grootmeesters. Daniel Fridman ruim 2600+, Local hero Twan Burg ruim 2500 en Martijn Dambacher onze Limburgse GM. Daarnaast treedt HMC nog aan met een aantal FM en IM’s. Hiertegenover stonden 2 GM, Daniel en Felix, 4 IM’s, 3 FM’s en youngster Ruud, die tegen EP nog de 5-5 had binnen gesleept.

De wedstrijd begon vrij rustig, de eerste schermutselingen lieten lang op zich wachten. Wel kwamen onze Wit borden beter uit de verf dan de Bossche witborden. Na 3 uur spelen was er nog steeds een 0-0 maar leek het goed te komen voor de Voelenders. Er was toch reeds 3 uur gespeeld. HMC speelt op het onnatuurlijke tijdstip van 12 uur zodat er altijd een aantal te laat komen. Bij ons Thomas en Valentin. Bij DJC hun kopman Roel en bij HMC Jasper Broekmeulen.  DJC speelde tegen HMC 2, welke een 5-3 overwinning werd voor de Limburgers.

De eerste die klaar was, was Felix. Onze GM’s moesten winnen vandaag wilde we kans van slagen hebben, was onze gedachte. Felix zat op Bord 4 tegen de Belgische IM van der Stricht. Langzaam maar zeker kwam Felix goed te staan en na een mooie aanval stortte de Vlaamse stelling in en kon Felix de felicitaties in ontvangst nemen. Een strakke pot. Vlak daarna kwamen nog 3 uitslagen. Christian Braun kwam in een rustig opgebouwde partij met zwart tegen Niels Ondersteijn in een leuke stelling. Na een foutje van Niels kon Christian via de F-lijn binnen komen en een aantal pionnen snoepen. Daar de tijd van Niels ook tot bijna nul was gereduceerd gaf deze de hand aan Christian en was het 2-0. Helaas werd het ook meteen 2-1 doordat Ruud de eer aan de Tycho Dijkhuis moest laten. Ruud kwam niet lekker uit de opening en investeerde veel tijd om er nog wat van te maken. Tycho hield het hoofd koel en won gedecideerd.

Een rondje langs te borden leerde al gauw dat Voerendaal het jubileum van HMC (80 jaar) die dag aardig ging verpesten. Daniel, Ivo en Patrick staan prima. Christian Seel hield Daniel Fridman onder controle. Valentin leek iets minder te staan tegen Twan Burg. Thomas Stomberg (Trella) stond gelijkwaardig tot iets beter tegen Martijn. Echter Bernhard Stillger stond zwaar verloren nadat Jasper Broekmeulen op F7 een lekker pionnetje had gesnoept en de stelling van Bernhard had gesloopt. Het was wachten op de genadeklap.
Ivo speelde een knappe partij tegen Rob Schoorl. Al ijsberend probeerde Ivo de zenuwen onder controle te houden, toen dit lukte werd het foutje van Rob hard afgestraft en was het al 3-1.

Het geluk kwam richting de Limburgers. Valentin verdedigde zich prima. Had zich met B5 een beetje in de problemen gebracht. Echter wilde Twan op een gegeven moment te veel en kreeg hardhandig lik op stuk met een vervelende mat. Hierna lieten we Patrick remise aanbieden om de 5,5 binnen te trekken. Dit werd echter netjes geweigerd vanwege de stand. Zodoende nam Christian Seel genoegen met herhaling van zetten, hij had graag voor de winst gegaan, maar de remise betekende de 2 winstpunten. Dit kwam door nog meer geluk. Welke kwam op bord 6. Jasper blunderde in de gewonnen stelling en Bernhard schoof de stelling bekwam uit. Verontschuldigde zich bij Jasper voor het gestolen punt maar het betekende voor ons de 5,5 -1,5. Niet veel later kreeg Patrick zijn verdiende remise na een strakke pot welke altijd beter voor de witte was. Het was nu al 6-2. Een 8-2 zat er niet meer in doordat Thomas langzaam begon te merken dat hij de hele nacht op de WC had gezeten. Maar het werd een strakke 1 voor Martijn, gekscherend zeiden we nog even dat de Limburger ons pijn heeft gedaan. Maar het gevatte antwoord dat wij de punten meenamen zei genoeg. Daniel had na de zeeslang tegen Benjamin nu een ander partijtje. Het werd een lange zit met een voortreffelijk gespeeld eindspel tegen Jeroen Bosch welke toch ook bekend is om zijn miniatuurtjes. Jeroen werd langzaam gedwongen om zijn koning op een veld te zetten waar Daniel de dames kon ruilen en zo voor de tweede keer een Dame kon gaan halen. Zover kwam het allemaal niet maar het werd na 5 en half uur spelen 7-3.

16 December spelen we tegen Apeldoorn. Met 5 punten doen we het natuurlijk erg goed, maar we hebben nog een paar puntjes nodig om veilig te zijn. Tot slot hopen wij dat we de feestavond niet verpest hebben en wensen wij hun nog vele jaren toe.

HMC V2017