Auteur: Eric Jan Morren

Afgelopen zaterdag was het vervolg van de wedstrijd van Voerendaal tegen En Passant. Dit komt door de vooruit gespeelde partij van Daniel tegen Benjamin Bok. Het plannen van de wedstrijd tussen deze 2 kemphanen was moeilijker dan de partij. 3 zetjes opening, 3 zetjes middenspel en nog 3 zetjes proberen in het eindspel en toen was het remise. In het kader van het EK landenteams werd er dus vooruit gespeeld. Echter was dit maar 1 partij en L’Ami, Peng en Kazarian dan, daar had En Passant wat vervangers voor opgetrommeld.

Bord 10 was dus vooruit gespeeld en de hatelijke nul was weg. (0,5-0,5) De vervangers van de 3 overige EK gangers zijn de GM’s Landa, Berelowitsch en Ikonnikov. Alle drie ruim hoger qua rating dan de Voerendaalse toppers.

Rondje langs de borden leert al snel dat wij op maar liefst 1 bord een hoger gerate speler hebben dan En Passant, namelijk Christian Braun tegen Henk Vedder. Dit verschil was echter minimaal, maar 11 punten. En Passant was gemiddeld over 8 borden bijna 100 Dr. ELO punten sterker. Wij waren echter dit seizoen voor het eerst compleet, beide Christiannen waren er weer bij. Stipt 13 uur begon de wedstrijd onder leiding van Rene Coenjaerts. Ik miste echter nog een speler, maar Oscar was bijna daar. Als laatste beginnen maar als eerste klaar was het motto van Oscar, toen na 2,5 uur spelen de vrede werd getekend. Tegenstander Lahaye kreeg geen enkele kans om zijn attractief spel van de vorige rondes te tonen. Ook Ivo neutraliseerde zijn tegenstander keurig. Op zijn vraag waarom hij op 1 zat, kreeg hij het antwoord om een GM uit te schakelen. Nou ja neutraliseren is ook top en zo werd de eerste GM, namelijk Berelowitsch op remise gehouden. Heel even was er hoop dat de GM te ver zou gaan om er door heen te komen maar dit deed hij niet. De eerste halve scalp van deze dag. Ja er volgen meer. Christian Seel bereikte een prettige stelling tegen Landa, deze zag er geen heil meer in en de vrede werd getekend zo kwam de 2600+ speler niet verder dan remise. Hierdoor werd het 2 tegen 2. De verwachtte grote nederlaag zagen we nog steeds niet. Op alle borden stond het OK en niet KO. Ook de derde invaller werd vakkundig een halt toe geroepen, dit keer door Felix. Ook Felix had misschien een klein plusje maar niet voldoende om door te spelen en wederom een remise. De volgende remise werd genoteerd door Christian Braun die in zijn partij tegen Henk Vedder het net probeerde te raken maar helaas niet verder kwam dan de volgende remise en een 3-3 tussenstand. Dit na 4 uur spelen.

Van onze zijde waren nu nog bezig Valentin, Ruud, Johannes en Patrick. Op deze borden leek Johannes prima te staan Patrick en Valentin OK en Ruud kon alle kanten op in een redelijk gesloten stelling.
Opeens kwam er wat rumoer. Patrick had de keuze een stuk te offeren of met tempi te verliezen in het eindspel. Het stukoffer tegen v/d Griendt was niet voldoende maar de zenuwen werden niet in bedwang gehouden en met Eeuwig schaak kwam Patrick met een blauw oog weg en de volgende vrede werd getekend. Nu waren onze broekjes nog bezig. Johannes werd verteld om vol voor de winst te gaan. Dan zou er misschien een overwinning komen. De duister viel in Klimmen en de krachten begon zijn tol te eisen. Valentin verloor en pionnetje en het word lastig keepen. Johannes kreeg zijn goede stelling niet aan de overkant en het werd remise tegen Richard Vedder. De stelling was volgens kenners "Total Kaputt" maar dit keer kreeg de Bunschoter een blauw oog en de vredespijp aangeboden.
Het werd nu echt spannend, Valentin kreeg de vijfde en laatste GM niet op de knieën en moest capituleren na een lange strijd. Navraag bij Friso was de conclusie dat deze wedstrijd in het verre eindspel beslist zou worden. Ruud wist wat hem te doen stond. Winnen!!!

Na de loting was de TL niet geheel enthousiast over deze loting de andere borden waren prima qua partijen. Maar nadat we Manuel ook in de denktank kregen, was het prima.
De 45 minuten die Manuel voor had werden voor de 30ste zet netjes opgelost en een spannende titanenstrijd werd ons voorgeschoteld. Ruud ging vakkundig herhaling van zetten uit de weg. Bij EP waren ze wel gerust op de uitslag en 10 minuten later kwamen de eerste ongeruste Eppies aan de bar staan, het zou toch niet. En ook Christian Seel kwam met een grote glimlach aan de bar, Ruud heeft een goede kans werd er gezegd. En nog voordat we konden gaan kijken met zijn trouwste supporters kwam de rest al juichend en feestend de kroeg in. Ruud had Manuel getruct en won. Ruud werd op de schouders genomen door de gebroeders Lemmers en kon daarna een welverdiend biertje nuttigen. Bij de Eppies kwam enige berusting. Gelukkig kunnen ze onze Biertjes wel waarderen. Zo werden 5 GM’s en 5 andere titelhouders geneutraliseerd en werd de vrede van Klimmen getekend 5-5. Niet verwacht toch gekregen. Het zure verlies tegen LSG werd zo goed weggespoeld.

Zo konden we een welverdiend puntje bijschrijven en staan we nu al op 3 matchpunten na 3 rondes en al 2 kampioenskandidaten gehad, en nog steeds in het linker rijtje op teletekst.
Het bleef nog lang onrustig in Klimmen, mede door de vele supporters die er afgelopen zaterdag bij waren.

V1 EP 2017